Az NDK bajnok Helmut Assmann turakategóriáju Trabantjának adatai
Jármű: Trabant 800 RS, évjárat:1986 Az egykori VEB Automobilwerke Zwickau Rally autója
Motor: Kéthengeres, kétütemű Lökettér: 800 ccm Teljesítmény: kb. 47 kW (65 Le) Erőátvitel: 5 fokozatú váltó (kormányváltó)
Történet:
A Trabantot már a kezdetekben is (a 60-as években) használták sportcélokra és különböző rali rendezvényeken nemcsak Németországban, hanem Holandiában, Finnországban, Ausztriában is tudott sok első helyezést szerezni. Előnye volt a nyugati autókkal szemben, hogy futóműve a rosszminőségű utakra volt tervezve. A 80-as évek elején megváltozott szabályzat értelmében a Trabantnak az 1000ccm-esek és részben pedig az 1300ccm-esek között kellett versenyeznie, ahol a kis lökettér miatt hátrányban volt. Ezzel, és más tuning-lépésekkel által tudták a motorteljesítményt 65LE-re növelni.
Lépések a teljesítmény-növeléshez:
A be- és kiömlő rendszerek összehangolása (a kétüemű motoroknál a legfontosabb lépés), felismerhető a nagy, kúpalakú kipufogóról. A sportosabb Trabant-vezetők gyakran kérdezősködtek a kipufogó méreteiről. De a méretek nem oldanak meg mindent. A beállítás egy fékpadon történik, ahol egy berendezéssel idealizálni lehet a nyomások alakulását a szívó- és kipufogórendszerben. A kúphossz és kúpszög variálásával lehet a forgatónyomatékot beállítani, bizonyos határok között. A szívócső hossza is befolyással van erre. A beömlőrendszer kapott két különálló szívócsövet, és így természetesen két szűrőt is. A gézből készült szűrőket egymás mögé lehet rakni. Több szűrölap nagyobb szűrőhatást biztosít, de növeli a szívóellenállást is. A porlasztó összekötőcsöve 60mm átmérőjű. A hengertolattyús porlasztónak (Jikov) 63mm-es torka van. A porlasztó (motorkerékpár porlasztó) elasztikusan (rezgéscsillapítva) van rögzítve és amennyire lehet védve van a hőáradattól és hősugárzástól. A beömlőcsatornák polirozottak, és a beömlő ablakok a szériához képest nagyobbak. Öt felömlővel jó eredmények lehet elérni, a hét felömlő még tesztelés alatt áll. A forgattyúháznak - tekintettel a nagyobb hengerre - van egy kiszélesített támasztófelülete. A furgattyúház-térfogat a széria motornál 2,5-szöröse a lökettérfogatnak, még a rali motornál a másfélszerese. A holttereknek kicsiknek kell maradniuk. Ennek érdekében a forgattyústengely sonkáira könnyfém lemezeket szerelnek fel. A forgyattyústengely a nagy dugattyúerő (kompresszió) miatt erősebb csapágyazást kap. (Kettővel több csapágyat.) A dugattyú-átmérő 80mm és 82mm között lehet. A dugattyúcsapszeg 18mm átmérőjű. A dugattyú holtterének lecsökkentésére töltőtesteket helyeznek el. A hajtókarba a surlódás csökkentése végett teflontömítéseket helyeznek el, ami csak 2000km-ig használhatók, utána ki kell cserélni őket. Egy eltolt égéstér a szériához képest kis teljesítményváltozást hoz létre, azonban a motor érzékenyebbé válik. A lendkereket a szériamotorral szemben lekönnyítik. A lendkerék a szériamotornál 6,35kg, míg a ralimotornál 3,5-4kg.
|