1100
(1989-1991)
A korral haladni kellett ezért megalkották a a 4 ütemü trabantot. Műszakilag teljesen le lett cserélve minden benne, kivétel a hátsó felfüggesztés. Motorja egy 1100ccm es 4ütemű VW Plo motor. Botváltós lett, elől tárcsafék, új osztókörű felni, új műanyag lökhárítók, hátsólámpa, műszerfal és egyebek. Ebből is gyártották a Trampot de ezt már az átlagpolgár is megvehette, ujdonságnak számított viszont a Pick-Up. A 4t-k ből összesen 38.122 db-ot gyártottak le. Négyütemű lett a 3.000.000. trabi is. :)
1984;
Csupán a Zwickaui Trabant múzeumból ismerjük létét. E modell igen különleges, mivel egy 1,3-as dízel motor hajtja. A változások: Elöl a homlokfal rács mögötti részének a fele ki lett vágva, illetve e fölött is 3 rés. E mögé került a hütő. A benzintank hátra került, erről árulkodik a hátsó tanknyílás is. A felnik is újjak, a VW Golf I-ről származnak. új fütómüvet kapott erről árulkodik az 1,1-eshez hasonló spirálrugó tartó a motortérben. Egyébként minden más a széria 601.
1988; 1,1X; VW
Csupán a szériagyártású Trabant 1.1-es kézikönyvéből tudhatjuk biztosan létét. Kb. 1988-ra tehető e minden bizonnyal prototípusnak készült jármű évjárata. Több egyedi tulajdonsággal találkozhatunk rajta, de jó pár érdekes részlet is napvilágra kerül a már említett kézikönyv segítségével. Egyedi mindenképpen a hűtőmaszk: rácsozata a későbbi 1.1-esével ugyan megegyezik, de a típusfelirat a rács felett (nem a túloldalon) található, sőt nem is egyszerű típusfeliratról van szó: a maszk átlyukasztásával készült, így a hűtő hűtését is segítette. Hűtési szerepe volt az első maszk alatti merevítés szélein található kivágásoknak is. További újítás volt a hátsó lámpa is, mely -bár belseje egyedi- a későbbi szériagyártású 1.1-es hátulján kapott helyet. ( Érdekes, hogy sem az 1.1S, sem az 1.1’89 nem rendelkezett e -ezek szerint- „titokban” tartott lámpákkal.) Egyedi még a műszeregység, mely kivitelében - bár sok hasonlóságot mutat a szériagyártású párjá- val- szintén egyedi: a műszerekben több + kijelzővel is talál- kozhatunk, de a műszerek közötti piktogramok is eltérő formájúak és elrendezésük is más. Érdekes részlet a kerekek kivitele (, amely egy már akkor javában futó személyautó típusról való (Fiat vagy VW)) , a sebváltógomb formája és „alsó” kulisszaborítása (gumi helyett műbőr), valamint az azonosító tábla (motortér, rugótorony) fordított elhelyezése (bal rugótorony). Itt találkozhatunk először -a kocsi hátulján- az IFA- Trabant típusfelirattal. Ami a felszereltséget illeti, az autó rendelkezett az akkori 601S deLuxe extrákkal (az első ködlámpák kivételével): fejtámaszos első ülések, négyküllős kormány kerék, kibillenthető oldalfalüvegek, krómozott első- hátsó lökhárítók (gumiütközőkkel), motortér világítás, fűthető hátsó ablaküveg és spec. kárpitozás 1989.03 ? 1.1S VW A közvélemény nyomására és az akkor rendkívül feszült (kelet)német politikai helyzet miatt el kellett indítani a már régóta ígért 1.1-es, négyütemű VW Polo motorral szerelt Trabant gyártását. Ám meglepetésre nem egy -a beígért- újkarosszériával, hanem a régi átalakításával.Az 1.1 S az első „kézzelfogható” változat volt, azonban, ahogy e kép melletti (nyugat) német cikkből kiderül, túl magasra tervezett ára miatt gyártását ekkor még nem kezdték meg. Tehát a képen a nálunk alig ismert 1.1 S látható, Universal kivitelben. Külsőre ugyan erősen hasonlít kétütemű elődjére (elől-hátul keskeny fém lökhárítók, régi hátsólámpa), azért már felismerhetők az új motor okozta jellegzetes változtatások: a megemelt, új formájú motorházfedél, féloldalas kivágású, korábbiaktól eltérő kialakítású hűtőmaszk és a kocsi jobboldali hátsó „lemezén” elhelyezett benzinbetöltő nyílás. Az autó technikája megegyezik a nálunk ismert 1.1-esével, csakúgy, mint a belsőtere: a 601S-ben deLuxe extrának számító fejtámaszos első ülések, az automata biztonsági övek (elől), no meg a négyküllős kormánykerék itt már széria. Megújult a műszerfal és megjelennek az új típusú (lehúzós) ablaktörlőkarok (hosszabb lapátokkal). A képen látható azonban, hogy felszereltsége igen szegényes: még hátsó ablakfűtése sincs
1989; 1.1; VW
Szintén az 1.1 S-nél említett bizonytalanság miatt e modell típusneve már csak 1.1, de még ez sem a végleges változat Inkább a sajtó számára készült, tulajdonképpen az 1.1S extrákkal felszerelt (deLuxe) változata: első- hátsó ködlámpa, tolatólámpa kibillenthető oldalfalüvegek (Lim.), fűthető hátsó ablaküveg. (A krómozott, gumiütközős lökhárítók csak sejthetők, csakúgy mint az, hogy létezett ilyen felszereltségű Universal változat; ebben az esetben a hátsó ablakmosó-törlő berendezés is a felszereltség része lehetett.) A képen látható, hogy az autó motorterében egyik rugótornyon sincs azonosító tábla, tehát v.sz. nullszériás. Az Autó-Motor 1989 decemberi számában is ez az típus látható (motortér- belsőtér kép), mivel azonban a magyar sajtó viszonylag későn kapta meg a cikkanyagot, abban az AM számban már láthatók az akkor még prototípus, műanyag-lökhárítós, új hátsólámpás 1.1 -es (és hátsó lámpáinak) képei is Mint később kiderült az utolsó, szériaérett verzióról
1990; 1.1 Pickup;
Megjelenik a négyütemű Pickup változata.
1990; 1.1 Tramp;
Négyütemű Tramp, már civil célokra is.
1990.05; 1.1 Lim. és Universal;
1990 májusában megindul az 1.1-es Trabant gyártása. Addigra azonban a megváltozott, immáron német politikai (és társadalmi) helyzet miatt az autó jövője bizonytalanná vált. A kocsi főbb jellemzői; 1043 kcm-es VW Polo licensz motor 38 LE-vel, egytorkú Weber karburátorral, a váltó négyfokozatú (+hátramenet), saját fejlesztés. A vízhűtéses motor miatt jobb lett a kocsi hűtése és fűtése. A motor mérete miatt a benzintankot a csomagtartó alá (kívül) helyezték el (28L), betöltő- nyílása az autó jobb oldalán, hátul található. A kocsi elejét számos ponton megerősítették (pl.: torpedólemez, rugótornyok, első kerékjárati ívek (utastérnél, belül is). Az első futómű is változott, (egyedi!) McPherson rendszerű. Változott az első fék (tárcsa) és a kerekek kivitele: eltérő lyukelosztás - megváltozott rögz. pontok (ezért nem csereszavatos a kétüteműével). A megújult műszerfalon a km óra mellet egy kombinált műszer tájékoztat a hűtőközeg hőmérsékletéről és a benzinszint-állásról. A km órából kikerültek a visszajelző fények és a két műszer közötti mezőn kaptak helyet, ide kerültek az újak is (olajnyomás, fékellenőrző) A vészvillogó visszajelzője is ide került. /*Bővül a billenőkapcsolók sora: a vészvillogó és a hátsóablakfűtés mellé megjelenik a hátsó köd lámpa, a kétfokozatú ventilátor, Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő, némely kivitelnél az első ködlámpa kapcsolója./ Újak a hűtés és fűtés kezelő szervei is. Az ülések fejtámlásak, az utasokat automata övek védik, a kormány négyküllős (mind a 601S deLuxe-ből való). A kárpitozás színezete nem változik, kivitele azonban igen: az ülés kárpitozása csak enyhén, a polc és az első szőnyeg azonban jelentősen átalakult. A kerékdobok utastér felőli merevítései miatt megváltozik a polc és az első szőnyeg mérete, kialakítása is (mindkettő kisebb lett). Az új padlóváltó miatt az első szőnyeg ki is van vágva. Érdekesség. hogy a váltó nem középen van; az „anyósülés” felé van egy kissé eltolva. újdonság a két, kormánynál lévő ún. bajuszkapcsoló: a baloldali az irányjelző, reflektor/fény- kürt; a jobboldali az ablaktörlő intervallumkapcsolója. Ezek az újdonságok mind az 1.1 S, mind az 1.1‘89-ben megtalálhatóak voltak /kivétel*/. A többi tulajdonság azonban a 601S 1990-es, utolsó szériájával egyezik meg, így a fent említett ún. közös jellemzők is. (Itt már értelmet kap a Lim-nál a lyugga- tott belső tetőmerevítés: merevebbé is teszi és a megváltozott tetőkápit szellőzését is biztosítja). Teljesen újak azonban a belül fém merevítéses, új formájú ás nagyobb műanyag lökhárítók (elől/hátul), a már szintén említett (Ezért kellett a két kivágás a hátsó lemezen!) új hátsólámpák (integrált ködzáró és tolatófénnyel), továbbá az Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő. A felszereltségből nálunk, Mo-on hiányzott a hátsó biztonsági öv (A rögzítési pontok megvannak!), az első ködlámpák és azok kapcsolója. Említésre méltó még az Universal -nálunk is- szériafelszereltségét képező kalaptartó, amely nagy mérete miatt nem túl praktikus elem.
1990. vége; 1.1;
A második széria következő változásokat hozza: új első irány- jelző búrák (a szintén új fekete indexház miatt!), nagyméretű, VW-től származó külső visszapillantó tükrök (csak a csonk egyedi). korábbiaktól eltérő kialakítású ablakmosó tartály, az oldalába süllyesztett szivattyúmotorral, és fokozatosan beve- zetett új kárpitozás az üléseken (Lim-nál kerékdobokon és ka- laptartón is). Univensal-nál továbbá a jobboldali külső tükör (a csonk ás az üveg felcserélhető a ház nem), nagyobb, bil- lenthető belső tükör és motortér világítás (a belső világítás felkapcsolásával üzemeltethető).
1991. Április 30.;
3.096.099. darab Trabant után a gyártás leáll...
1995; 1.1 "444";
Piacra kerül az utolsó 444 darab Trabant Universal. Egy visszamondott török rendelésből maradó autókat tömnek meg extrákkal, és limitált szériaként, szabályzott katalizátorral adják el. |