A kombi Trabanton néhány matricától eltekintve nincs semmi rendkívüli. De csak kívülről. A Trabantos dinasztiából származó Gyuri több mint tízévi kísérletezgetéssel egy majdnem száz lóerős kétütemű sportautót varázsolt a 601-es kombiból. Az üveg helyét a szélvédőt kivéve mindenhol plexi foglalja el, így könnyebb lett az autó. A hátsó ülések is kikerültek a kocsiból. Sőt még a szigetelést is eltávolította a tulajdonos.
A5: Hány éve bütykölöd ezt az autót?
Gyuri: Tizenkét és fél éve indult, akkor cseréltem ki az egyébként 86-ban gyártott Trabantban a motort és raktam bele egy Wartburgét.
A5: Mit alakítottál át a motoron?
Gyuri: Szinte mindent. Hengerfejet, vezérlési szögeket, kipufogórendszert, gyújtásrendszert. Fel nem fúrtam, maradt ezer köbcentis, viszont kilencven lóerős. Az eredeti Trabant kipufogórendszer helyett a kocsi alá került egy Wartburg gyári dob, amit később lecseréltem saját gyártmányokra. Ez a mostani a saját szabadalmam alapján gyártott kipufogórendszer és alá raktam egy rezonátor csövet is. Ez a saját kipufogó egyébként egy sima kétütemű Trabanthoz is hozzáad 5-6 lóerőt. A karburátor egy vízi-robogóról jött le, három különálló szívó rendszert tartalmaz.
A5: A hűtő sima Trabi?
Gyuri: Igen, de ez nyáron kevés a másikkal együtt is. Most télen nincs vele gond, de ha harminc fok van kint, akkor nem jó.
A5: Fékekhez is nyúltál?
Gyuri: Hogyne, különben nem lehetne megállni vele. Vegyes-felvágott van benne: Skoda féktárcsa és Wartburg féknyereg. A váltó Trabantból származik, csak a végmódosítás van megnyújtva. Így minden sebesség hosszabb. A százat így harmadikban éri el.
A5: Futóműn mi változott?
Gyuri: Terpesztés negatívban van elől-hátul, és a rugó is át van alakítva elöl, itt keményebb csillapítók is vannak.
A5: Alul vagy túlkormányzott?
Gyuri: Sínautó.
Mindezt hamarosan sikerült bizonyítani is. A sport-Trabiba beszállva tűnt csak fel igazán, milyen könnyű is az üveg és szigetelés nélküli ajtó, hatalmas csapódással csuktam be magam mögött. Irány az autópálya. A tuningolt Wartburg motor hangja olyan erős, hogy majd kiszakad a dobhártyám, mintha egy láncfűrészt túráztatnának a fülemben. A könnyű kasztni és az erős motor segítségével valóban tekintélyt parancsoló gyorsulást sikerül elérni, csak úgy cikázunk az autók között az M7-esen. A futómű valóban pontos, és a fék is hatékony. A legnagyobb meglepetés viszont egy kanyarban ér, amikor rájövök, hogy még erősebben kellett volna becsuknom az ajtót. Még szerencse, hogy be vagyok kötve, így a kivágódó ajtó ellenére a kocsiban folytatom tovább az utazást.
A5: Milyen sűrűn szervizeled, mennyire kopik?
Gyuri: Már nem kopik, most már bírja. Persze voltak gyermekbetegségei.
A5: Mennyit eszik ez, ha tolod neki?
Gyuri: Tizenötöt.
A5: Látjuk, hogy szinte mindent kispóroltál belőle, hány kiló így az autó?
Gyuri: Olyan hétszáz körül velem együtt. Az alap kombi Trabant Kombi 640 kiló. A motor 30 kilóval nehezebb mint az eredeti, de a lekönnyítésekkel pont 30 kilót megspóroltam.
A5: Mennyit bír nulláról százra?
Gyuri: Tíz körül és legalább kiló hatvan a vége.
A5: Mennyibe van ez neked?
Gyuri: Pénzben nincs egymillióba, de ha a saját munkaidőmet is hozzászámolom, akkor már ennek többszöröse jönne ki.
A5: Mi készülhet még benne?
Gyuri: Fejlesztem a gyújtásrendszert, aztán a távlati célok között van még a közvetlen befecskendezés és a kipufogórés-vezérlés. Most láttam egy katalógust, amiben volt egy háromhengeres nyolcszáz köbcentis kétütemű 150 lóval, úgyhogy még vannak távlatok. Az enyémből a 100 lónak illene kijönnie.
A5: A fő cél, hogy gyorsulási versenyeken csillantsd meg az autó képességeit, vagy utcán is szoktál vele meglepetéseket okozni?
Gyuri: Utcán ritkán megyek vele. A Hungaroring nyílt napok viszont nagyon élvezetesek. A régi pályán 2:24-et tudtam vele. Száz ló felett kell lenni egy autónak, hogy valami közünk legyen egymáshoz. A ringen két kanyaron belül két Honda Civicet nyomtam le. Legutóbb egy 320-as BMW került terítékre. Induláskor száz méter előnye volt, de a célegyenes utáni második kanyarban - egy balosban - ott voltam mögötte, mire szerintem megnézte a tükröt és úgy döntött, hogy nem hiszi el. Besokallt, hármat pördült előttem. Utána leparkolt a fűre.
Forrás: A5
Little Boy kiegészítése: mivel a cikk 2003-ban íródott, ezért már nem 12 éve csinálja/csinálta....de az az erő amit ebből kihozott az télleg nem semmi!!! :)
|