Little Boy
Little Boy
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Menü
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Ennyiszer jártál már itt
 
Fényújság

Egy kis hirdetés:

//gportal.hu/autoklub

http://trabi-szeged.lusteenet.hu

http://twk.lusteenet.hu


Köszönöm a Scripteket Hitetlennek,

http://hitetlen .hu



Start | Stop
 
Szavazás
Szereted-e a Trabikat?

Tetszik-e az oldal?
Tetszik-e az oldal?

Igen, nagyon!
Elmegy
Lehetne jobb is
Nem
Egyáltalán nem!
Ennyien jártak már itt:
Indulás: 2005-03-06
 
Hírek/Cikkek
Hírek/Cikkek : Prototípus: P 603

Prototípus: P 603

Prokee  2005.09.19. 22:10

Nos, minden ellenkező híreszteléssel ellentétben az idő nem állt meg 1963-64 környékén Zwickauban, sőt, még csak le sem lassult. Ennek ékes bizonyítéka a most ismertetendő prototípus, amelynek gyári dokumentációján az 1966-os dátum látható

Hogy értsük, és megértsük a 603 technikai és történelmi hátterét, egy kis felvezetés:

Az első Trabantot, amelyet még P50-nek hívtak, 1958-ban mutatták be, ám elődje és műszaki alapja a számos konstrukciós különbség ellenére is a P70 volt, amelynek alapötlete még a háború előttre nyúlik vissza. A háborús Németországtól örökölt F9 gyártása magától adódó ötlet volt, hiszen a pusztításból éledő országnak gyorsan, olcsón készülő autókra volt szüksége. A megviselt ipar azonban nem volt képes a megfelelő mennyiségű és minőségű acél, illetve egyéb fém alapanyagot előállítani, így más megoldásra volt szükség. Így született meg az akkor ( és valljuk meg, ma is ) óriásinak tűnő ötlet, a fém vázra ragasztott/csavarozott műanyag. Az alapanyagot gyapothulladékból ( ami akadt bőven ) és műgyantából "sütötték", amely több órát igényelt ugyan, ám nagy mennyiségben gyártva elegendőnek bizonyult az akkor még gyermekcipőben járó motorizáció kiszolgálásához.

Az ily módon gyártott P70 azonban akkoriban már a maga alvázas konstrukciójával és az elődtől örökölt hajtáslánccal maradinak és gazdaságtalannak bizonyult, így a zwickaui mérnökök megkapták a feladatot: egy tömegméretekben, gyorsan, olcsón gyártható, megbízható és igénytelen, ám családok számára is használható kisautó terveinek elkészítését. 1958 július 10-én be is mutatták az új autót, amely még AWZ P50 névre hallgatott. Nevét az elődhöz hasonlóan kapta, az AWZ az AutomobilienWerke Zwickau rövidítése, a P a műanyagkarosszériát ( plasztik ), a szám pedig az 500 cm3 lökettérfogatot jelenti.

Véggigondolva az akkori történelmi és technikai körülméyeket, ez még nyugati mércével mérve is egy korszerű autónak volt tekinthető, hiszen az akkori vetélytársak e kategóriában a Fiat 500, az NSU Prinz I, a BMW 600 és a Goggomobil 400 voltak, melyek egytől egyig farmotoros, hátsókerékhajtásúak voltak, így vagy az utasok számíthattak lényegesen szűkebb helyre, vagy a csomagoknak alig maradt hasznos tér. A fronthajtás külön szenzációszámba ment akkoriban, hiszen még a felsőbb kategóriákban is alig-alig hódított. A kétütemű motor sem számított még korszerűtlennek, hiszen ilyen hajtotta DKW, Saab, Zündapp, Hanomag márkákat is, amelyek ebben az időben komoly gyártónak számítottak a kisautók között. Nem volt utolsó szempont az ár sem, hiszen amíg egy Renault Dauphine 17000 márkáért volt kapható, egy Simca-Arondeért 18500 márkát kértek, és még egy Wartburg is 14000 márkát kóstált, a Trabantot ennek kevesebb, mint feléért, 7450 márkáért guríthatta haza a boldog tulajdonos

1964-ben aztán utcára kerültek az első 601-esek, amelyek már modernizált karosszériát, a 600-astól örökölt motort kapott, ám már nem számított oly kiugró konstrukciónak, mint a P50. Bár a mérnökök szolgáltak még meglepetésekkel, mint az 1965-től rendelhető automata kuplung ( Hycomat ), ám felmerült az igény az alapkonstrukció atgondolására. Ebben az időben a szocialista országok autóipara ( az NDK-n és Csehszlovákián kívül ) csupán licencek alapján gyártott autót, mégpedig a következőek szerint:

Lengyelország: Fiat 125 licenc
Románia és Bulgária: Renault 8 licenc
Jugoszlávia: Fiat 600 licenc ( Zastava 750 )
Szovjetunió: Fiat licenc ( Zsiguli ), gyártás beindulása

A Zwickaui gyár azonban tovább járta a maga útját, és 1966. december 30-án elkészült az új típus, a 603 dokumentációja. Az autót nem kis részben exportra szánták, így a piaci igények felmérése alapján több verzióban tervezték a piacradobást, és ( mint a dokumentáció írja ) a tervezés elsődleges szempontjai az 1970-es évben várható kényelmi és menetteljesítmény-igények voltak. Hogy miben álltak ezek ?



- Alapkonstrukció: Önhordó, természetesen műanyagborítású karosszéria, 2830 mm-es tengelytáv, McPherson-felfüggesztés elöl, 670/730 kp-os tengelynyomás-elosztás
-Karosszéria: Hossz 3735 mm, háromajtós karosszéria, négyszemélyes utastér, melegvíz-fűtés ( a két nagyobbik motornál ), üzemanyagtank a hátsó ülés alatt.
-Futómű: Első McPherson felfüggesztés, alul háromszög-lengőkarokkal, hátsó hosszlengőkarok, csavarrugók. Duplex fékek elöl, simplex fékek hátul, fékrásegítővel.
-Kormánymű: Mint a 601-nél.
-Motor: Három verzió a különböző piaci igények szerint.
a. Kétütemű, kéthengeres motor, 600 cm3, 30 LE, a P63/64-es motor fejlesztett változata
b. KKM 51 - Forgódugattyús, egytárcsás ( Wankel- ) motor, 500 cm3 számított térfogat, 55 LE, széria NSU motor licence.
c. Négyhengeres, négyütemű motor, 1000 cm3, 40 LE, Skodával közös fejlesztés.



A tervek szerint a sorozatgyártás 1969 októberében indult volna. A nullszéria és a próbaüzem 6,77 millió keletnémet márkát emésztett fel. A négyütemű motor pénzügyi fedezetét a Skodával közösen teremtették volna elő, ez 15 millió keletnémet márkás várható költséggel járt volna, a teljes projekt ( a sorozatgyártás kezdetéig ) 42 millió NDK-márkát igényelt volna, melynek eredményeképpen az indulástól évi 90000 járművet és megfelelő mennyiségű pótalkatrészt állítottak volna elő.


A kész autók árai a következőképpen alakultak volna:
-Alapváltozat: 8150 márka
-Bővített felszereltség: 8950 márka
-Bővített felszereltség Wankel- vagy négyütemű motorral: 10300 márka

1968-ra az üzemi- és gyártáspróbák alapján némileg módosultak. Ekkorra a palettán már a Skoda 1000MB motorja, a Wankelmotor és a Wartburg 3 hengeres, kétütemű, vízhűtéses motorja szerepelt. A teljesen kész autót sorozatgyártástól már csak a gyártósor felállítása válaszotta el...

Végül elérkezett 1968 decembere, amikor a terveket és a gyártást leállították. Az okok nem műszaki jellegűek voltak, hiszen az autó gyakorlatilag szériaérett volt. Hogy mégis mi okozta a tervek kudarcát :
-1968-ra a a Wankel-motor licence lejárt, és az NSU gyár megváltozott marketingpolitikája miatt nem kívánta a szerződést meghosszabbítani.
-A csehszlovákiai megszállás miatt a politikai és gazdasági kapcsolatok megromlottak, így a Skoda gyár motorjára nem számíthattak.
-Az AWZ saját kapacitása, illetve az eisenachi Wartburg gyár motorgyártó kapacitása nem fedezte volna az új típus motorigényét.

Ezen okok, valamint a későbbi politikai stratégia miatt a 603 örökre álom és elpocsékolt pénz maradt...
 

 
Vekker
 
Dátum és névnap
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Bölcsességek
 
Egyebek
 
Flash-ek
 
Rádióállomások
 Online rádióadás
 
            
 
Beállítás Kezdőlapnak!
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Videok
 
Képtárak
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?