Tiberius s a P70
Tiberius 2006.04.01. 10:32
Nos, msfl vvel ezeltti gretemhez hven kicsit fellebbentem a ftylat arrl, hogy mivel is jr egy P70 letre keltse.
Az elzmnyek
Az egsz gy kezddtt, hogy 3 ve az szi tallkozn lltunk az esben a Fvrosi autpiacon, amikor odajtt hozzm egy emberke azzal, hogy neki van egy P70-ese, nem akarom-e vletlen megvenni. Ismerve az itthon tallhat nhny fennmaradt pldny llapott s semmit sem tudva a fa-karosszria rejtelmeirl kiss fenntartssal fogadtam a dolgot, de valahogy megfogott a dolog... Hiszen mr a Kis Szrke eltt is tervbe volt vve egy P70, csak az valahogy elmaradt. Embernkkel telefonszmot cserltem, s ennyiben maradtunk. Egy ht mlva sor kerlt egy ltogatsra, majd kicsit ksbb megbeszltnk egy idpontot a nagyvizitre, amire egy hozzrtvel rkeztem - felvrtezve klnfle fakasztnis s DKW-s tapasztalatokkal. Mivel a szakvlemny pozitv volt, st, mg az rbl is jelents engedmnyt kaptunk, ha minl elbb elvisszk, nmi anyagi tervezgets utn gy dntttem, hogy ennek a gpnek a Szrke mellett van a helye. Amikor sszejtt az ra, leszerveztem egy trailert a dologhoz s nmi knlds utn a kocsi ott llt a Szrke mellett a garzsban.

A diagnzis
Mint mr mondtam, a fakasztni llapota sokkal jobb volt annl, amiket azeltt P70-gyben tapasztaltam. Gondok voltak viszont a motorral, az elektromos rendszerrel s a htrendszerrel (br ez csak ksbb derlt ki). Szerencsre a forgalmi szerinti tulaj mg megvolt, gy vele sikerlt az adsvtelit megktni (legalbb nem lesz gond a paprozssal). A forgalmi termszetesen az eredeti "Gpjrmves" szrke forgalmi volt, s annak tansga szerint a CA-41-16 nhai forgalmi rendszm kocsi kerlt hozzm, amit 1958. 10. 15 -n helyeztek elszr forgalomba s 1980 szeptemberben vontak ki vglegesen. A kisreg eltrt nekem a garzsbl, pincbl, padlsrl meg a telekrl egy halom alkatrszt is, a lista termszetesen nem volt teljes, rengeteg cucc van mg most is hinylistn. A beszerzsnl nagy segtsg volt az Ebay, ott szinte minden cucc fellelhet, csak gyzze az ember megfizetni... Ekkoriban kezdtem el a P70 honlapot is ( www.p70.tvn.hu ), aminek a clja mrkatrsak, autk s alkatrszek keresse volt. Ksbb az egsz kibvlt a fennmaradt jrmvek regisztervel s minden egybbel, ami ide kell.

Motor s elektronika
A kocsi mell kaptam gyri kezelsi knyvet s alkatrszkatalgust is, szerelsi knyvet pedig az Ebay-en sikerlt vennem. Az elektromos vezetkek eredetileg sodrott er textil-bakelit kbelek voltak, amiket valaki nagy sikerrel kknyolt t modern villanyvezetkre. Vezetkbl jval tbb volt benne, mint kellett volna, ezeket termszetesen kiiktattam. Az elektromos rendszer kapcsolsi rajz alapjn trtn tbbszri tnylazsa, majd egy 12V-os akksi beszerzse utn felvillantak a fnyek, s a rendszer - mkdtt. Kln lmny volt a rendszm-vilgtsban elhelyezett egyetlen, vegbrs fklmpa...

A motor, mint azt bizonyra tudjtok, 690 cm3-es, kttem, vzhtses. Ez eddig nem is lenne baj, de az egsz nem nindtval, hanem n. dynastarterrel indul, ami indtskor az nindt, menet kzben pedig a dinam szerept tlti be. Hiba, az egsz kocsi a DKW F7 s az IFA F8 alapjn nyugszik, ezt is tmentettk belle. Ez mg mindig rendben van, a baj csak az volt, hogy - nem indtott. Vagyis nha igen, nha nem; bizonyos esetekben pedig fst szllt fel a dynastarter-hzbl. Miutn az llrszt feljttattam, s a motor mg mindig nem indult, kell logikval sikerlt rjnni, hogy a forgrsz lehet a rossz. Ez viszont nem jn le olyan knnyen a ftengelyrl, specilis agylehz clszerszm kell hozz. Az Ebay-en vett szerelsi knyv pp ezidtjban rkezett meg, s lss csodt - az els 92 oldal csak a clszerszmokat tartalmazza! Szerencsre volt eszterglyos az ismersk kztt, aki kis sszegrt megcsinlta nekem mind a lehzt, mind az ellendarabot, amivel aztn nekilltunk. Egy tekers, s a forgrsz ott volt a keznkben. Tisztn ltszott a problma oka is: az llrsz bronzkefi elkoptattk a tekercset, nhol kicsit ssze is gett a tekercsels. A tartalk motorrl hasonlkppen leszedtk a forgrszt s betettk a kocsiba, sszeraktuk s lss csodt: a motor az indtgomb els mkdtetsre beindult s a kipufog vgn az 1:25-s keverk miatt vastag, kkes fst jelent meg.

Htvzgondok s gyjtsllts
Mivel a motor stabilan jrt s a kocsi vgan eregette a fellegeket, szknek bizonyult az udvar, ezrt kvetkezhettek az utcai prbakrk. Eltte viszont a htvel kellett foglalkozni, mert nhny helyen eresztette a vizet. A htjavt simn behegesztette volna azt a lyukat is, ahol a vltrd megy keresztl, s igen nehezen trt napirendre a dolog fltt, hogy ez nem szksges. A gpknyvbeli fotkkal viszont sikerlt meggyznm, hogy igenis, ltezik ilyen aut, amin ez gy van megoldva. A ht elkszltvel mr tnyleg jhettek a prbakrk. A vzhfokmrs nem volt megoldott, az eredeti berendezs mr elkalldott az eltelt kzel 50 v alatt, ebbl addtak klnfle gondok is. Egyszer pldul annyira felmelegedett a rendszer, hogy (msok szakvlemnye szerint) ngyullads jtt ltre a hengerekben, a motor nem akart sehogy se lellni, csak lefullasztani lehetett. Aztn az egyik brzn beszereztem egy kontroll-rt, ami ugyan nem gyri, de felettbb hasznos; ezutn az ilyen gondok megszntek. Gondot jelentett mg az a jelents vzk-mennyisg, ami a kzel 50 v alatt a blokkban felgylemlett. Ezt trisval sikerlt orvosolni: egy ers keverk, nmi jrats, nhny napi lls s 1-2 tesztkr utn elgedetten konstatltam, hogy a vzhmrsklet nem megy a gyri 82 fok fl. A gyjtssal is volt nmi problma, a kt alaplap cserlgetse utn s egy-kt korrekci folytn sikerlt stabilizlni az alapjratot is.
2005, szi tallkoz

Mivel a kocsi szpen futott, s a P-rendszmos krk alatt is szpen teljestett, arra gondoltunk, hogy jl mutatna az szi tallkozn is. Bizonyos mszaki akadlyok folytn nem P-rendszmmal s a sajt lbn, hanem csak gy, egy trailer segtsgvel sikerlt kijuttatni a tallkozra, ahol elg szp sikert aratott. Tallkoz utn irny jra a garzs, ahol azta is tli lmt alussza, de lesz mg tavasz, s fog mg gomolyogni a kk fst!

Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|