A gyri ftsrendszer
Prokee 2006.02.14. 17:05
Ha valaki mgsem akar benzinklyht akkor ez az rs neki val. Szval: mire figyeljnk, ha az eredeti megoldssal akarjuk biztostani a meleget ?
1. Els lpcs termszetesen a megfelel feszessg xj. Tlen nehezebben vesszk szre. A motor nem melegszik fel ettl, mert egybknt k*rva hideg van. A nem megfelel tlts nem tnik fel, mert a knnyen frad akkut a hidegnek tudjuk be. Esetleg a siktva cssz szj hangja sem tnik fel - a nyitott keverkamra lgrama sokkal hangosabb, mint amihez szoktunk zrt llapotban.
A rejtett kis gumics elhelyezkedse a kipufcsonk s a motorburkolat kztt
2. A turbina mgtti, motorburkolatbl kipufcsonk kpenyre men rvidke cs. Ez okozza a legtbb problmt. Nehezen lehet helyre rakni, kis mrete miatt fel sem tnik, ha szerelgets utn megmarad. A fts hatkonysgt viszont akr felre cskkentheti - sokat meslhet ennek hinyrl, akinek 1972 eltt autja van, eredeti burkolattal.
 Az 1971 eltti ftsrendszer  Az 1971 utni ftsrendszer
Ezeken ugyanis mg egykrs fts volt, ezeken a kipufcsonkon sincs kpeny. A motorburkolat is ms, felismerhet kvlrl arrl, hogy a fts kilp csve nem kb.45 fokban, hanem a kocsi hossztengelyre merlegesen ll. Radsul ezeken mg keverkamra sem volt, a kasztni belp csve rendes ggecs mret - elg sok leveg br hmplygni befele )) Szval ez a kis cs elg sarkalatos pontja a megfelel ftsnek. Ha hinyzik, ptolni kell. Senki se prblkozzon vzcsvet szabni. Egyrszt az letben nem fog rendesen a helyre menni, msrszt meg ltalban nem ilyen hre kszlt - korrektl bdsdik. Akinek nincs nagy gyakorlata a felszerelsben, vegye le a turbint, onnan tolja a helyre - majd igyekezzen nem leverni a felhelyezett csvet a genertor megfesztsnl.
3. Motorburkolat. Mindenhol megfelelen legyen rgztve, csavarozva, s persze legyen rajta a paplan - nem kicsit szigetel. Az 1972 elttieken paplan sem volt, arra a burkolatra nem is jk a paplanok.
4. Ggecsvek. Van vagy 6-700 ft, helytl s forrstl fggen, de ha rideg, merev s reg ( tisztra, mint a nagyi... ), rdemes cserlni. Fontos, hogy megfelel tmrben vsroljunk. Asszem taln a Lada cs van kzelben, minimlis a klnbsg, de pont nem j semmire. Lecsszik, viszont nem megy bele )). A vgekrl ne sajnljuk a bilincset. A motorburkolat kilpje megy a kipufdobra, ennek fels vgt bilincseljk, mert mg szorosan illesztve is lerzdhat. A kipufcsonkra is bilincseljnk, ennek lerzdsa mg knnyebb, s szigeteletlen nindtra esve konkrt tzet gyjthat ! Msik vge a dobra lltott "klyhacs"-re megy, annak is az oldalba. Elvileg lehet forgatni a csvezst, akinek kedve van, prblkozzon. n jtszottam vele nem keveset, nulla eredmnnyel.
5. Kipufdob. Ha kilyukadt, mindenkppen csere. Bds, akkor is, ha lemondunk a melegrl, s elzrjuk. A meleg kinn marad, a szag meg a gz bejn. Mellesleg ha elgg kifj, simn tnkreteheti a motort is, nem meslem el, milyen rmiszten hangz dolgokat mvel.
6. "Klyhacs" - ez a pipa alak dolog, ami tulajdonkppen egy szvszajcskkent. Ne maradjon ki, g s fld a zajkomfort kztti klnbsg. Vigyzat, kt fle ltezik. Bontban tbbszr lttam olyan verzit, aminek fggleges szra jval (kb 2-3-szor) nagyobb, mint a vzszintes. Tkletesen mkdik, csak beler a motortet merevtjbe. Eleinte zrg, aztn egyszeren eltri... Fogalmam sincs, milyen verziban volt ilyen... A "norml" verzi kt szra nagyjbl egyforma mret. Ezt mindenkppen a vastag gumics rvid verzijval rdemes csatlakoztatni. Elvileg mkdik fix rgzts is, tbbfle mdon, de kerlend. 1. Zrg 2. Hangos 3. Eltrik a kipufog. Itt jegyzem meg, hogy vakodjatok minden olyan verzitl, amikor a kipufdobra fmesen ( csvel, direktben, stb... ) csatlakozik a ventilltor. n konkrtan szjjeltrtem gy a Ninauszt... Ide se sajnljuk a bilincset, de elg a gumit a klyhacshz bilincselni, gy lentrl gyorsan sztszedhet szksg esetn. Ha nagyon instabil lesz, btran frjuk meg, egy lemezcsavarral s egy lemezcsikkal a homlokfal flescsavarjhoz lehet rgzteni. Ekkor ne sajnljuk a maszknl a gumit - nem zrg, nem veri le a dukkt.
7. szektcs. A fels, ferde jn a klyhacsrl. Vegyk a fradtsgot, a keverkamrnl vgjuk ferdre, ahogy adja magt, sokkal stabilabb lesz. Itt is bilincseljnk, de elg a klyhacsre, megint csak a bonthatsg kedvrt. Esetleges ventilltort ide kthetnk - a vastag cs kimarad. Helyette felbilincselnk 2db rgi fajta bels fltengely-gumiharangot. Ennek szkebb felt kivgjuk, a ventilltorhoz passzol ggecs mretnl fl centivel kisebbre. A ventilltorrl jv csveket meg persze ide dughatjuk. A ventilltor ellen hrom dolog szl. Egyrszt cskkenti a keresztmetszetet, msrszt sosem nyom annyit, mint a turbina tud, mr alacsonyabb fordulatnl is. A harmadik ok igazbl az IFA-eredet ventilltorok ellen szl - ezek manyag-laptosak. Hosszabb ton egyszeren elolvadnak a laptok... Mgvalami, ami miatt igazbl nem tartom rdemesnek knldni vele - a legtbb ventilltor nyomni tud, szvni nem igazn. Emiatt a sor elejre kellen ktni - ott meg a turbina van. Teht - mindenkppen csak kisegt megolds... Tlen a hoszz, maszkra men vastag cs gyakorlatilag kihagyhat. Nincs pesz ember, aki ilyenkor a hideg menetszelet beengedi. Ha nincs a helyn, vletlenl kinyitva sem vg arcunkba/lbunkra -20 fok...
8. Keverkamra. Mindenkppen rgzteni kell, rendesen tud zrgni. Az odavezet bovdeneket mindenkppen vegyk ki minden szezon eltt, s kenjk meg. Ha nagyon bellt, jhet a fjkolaj, pillanatokon bell megindul. Ezutn viszont szedjk szt, fktiszttval mossuk ki, majd valami rtelmes anyaggal ( pl. WD40 ) kenjk meg. A fkolaj ugyanis magba vonzza a leveg nedvessgtartalmt, gy gyorsan rozsdsodik a bovden. Ez egybknt brmely bovden esetn igaz.
9. Kiegszts : Ha mg mindig kevs a h, brmit bebugyollhatunk. Az els dobot pl. veggyapottal - br rondn s szagosan rg. rdemesebb mondjuk a ggecsvek relatv nagy hlead fellett ( reczs! ) takarni. Rgebbi autkon gyri takar volt erre a clra, brbl. Valahol mg nekem is megvan, ha elkerl, fel is rakom. Msik fontos dolog : hiba jn +90 fokos hmply, ha ki is megy. A szlvdtmtst ltalban mindenki kijavtja, mert azon a vz is bejn. Ennl fontosabb azonban az ajt ltmtse. A gyri knnyen ellapul, plne hogy mind elmlt 10 ves. Radsul sz*r konstrukci, csak egy elhajltott gumilap. 350-450 ft/m ron beszerezhet "univerzlis", Lada jelleg gumi az ajtkra. Ennek lnyege, hogy a tmt fellet egy puha cs, ami annyira nyomdik ssze, amennyire muszj. gy lnyegesen jobban tmt. A padl elg nagy, hidegetet sugrz fellet - plne hval bortva. Sokat szmt, ha a gyri sznyeg alatt a gyri filc is megvan, esetleg ennek hinyban htkrs polifoam. Prbltam ezt is, tuti j - de gumisznyeget kell hasznlni, s mindent szigetelni nedvessg ellen - ugyanis a vastag sznyeg gynyren tartja a vizet, s tavaszra trfs rozsdafoltokkal tarktott padllemez fog rnk mosolyogni...
10. Mgvalami, nem fts, de tli tma. Vegyk ki az sszes sznyeget, s a padl regvd lyukait ragasszuk le - akr matricval is. A befoly hl kifel mr nehezebben fog jnni - ha meg ottmarad, unalmban fura dolgokat mvel majd... Persze ellenrizzk a kszb elejn-htuljn lv lyukak gumidugit is...
Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|