Trabiba benzinklyha!
Prokee 2006.02.14. 17:02
A Trabantosok rk tmja : "Dekib*szott hideg van ebben az autban !!!". Nos, a megolds nem olyan bonyolult. Komoly segtsgsget jelent az is, ha a fts normlisan van sszerakva, meg persze a tmtsek is elltjk feladatukat, de az eredetivel ssze sem lehet hasonltani azt a komfortrzst, amit a benzinklyha adhat. A legkzenfekvbb ( s valamelyest mrkah ! ) megolds a Barkas klyhja, amely meglehezsen barti ron kaphat idnknt klnbz bontkban. Nekem is ez ft a masinban, gyhogy ezzel kapcsolatban osztom meg tapasztalataimat.
Elszr is a gyri manual zemeltetsre, karbantartsra vonatkoz rsze:


1. Bevezets
A 2.31.01 tpus ftkszlkkel tli idszakban a jrm szemlyszllt vagy zrt szllt rszt ftteni lehet. Nyri illetve meleg idszakban a kszlket szellztetsre lehet felhasznlni. A kszlk a jrmbe be van ptve s a motortl fggetlenl mtflcdik.
2. Mszaki adatok:
Csatlakoztatsi feszltsg: 12 V + 2,4 V � 1,2 V Ftszer: porlaszt�zemanyag Ftszer-felhasznls: 0,6 l/ Hram:3,5 kW + 10% Lgram-tereszts: 130 m3/ (leveg zemmdban szabadon raml) Folyatnatos elektromos teljestmnyfelvtel: 90W A frissleveg kzepes hmrskletemelkedse (kzvetlen a melegleveg kilpsn mrve): kb 110K A kipufoggz hmrsklete: 523 K Mretet: 500 x 210x 260 (ftanyag-tartly nlkl)
3. Biztonsgi elrsok
1. A ftst a gyrt zem szerzdses javitmhelyei vagy a gyr ltal kikpzett szakemberek segtsgvel kell beszereltetni. A nevezett szemlyek ltal elvgzett beptst a kszlk jtllsi jegybe be kell vezettetni. 2. A ftberendezstl 150 mm tvolsgban semminem gylkony anyagot sem szabad elhelyezni. 3. A bepitsi szerelvnyt egyb dolgok leraksra nem szabad felhasznlni. 4. A ftst felgyelet nlkl nem szabad zemeltetni. 5. A jrm feltankolsakor a ftst idben ki kell kapcsolni gy, hogy a tanklloms veszlyes vezetnek elrsekor az automatikus utnfuts befejezdjk. A ftst csak hideg llapotban szabad feltankolni. A feltankolskor esetlegesen kimltt benzint azonnal fel kell szritani. 6. A biztosit automatt a berendezs kikapcsolsra tilos felhasznlni. 7. A fts zemanyagtartlyban a ftanyagszint nem lepheti el a tartlybetlt�nyils visszafut6 csvt. 8. A ftst tilos zrt helyisgben zemeltetni. 9. A fts zembehelyezsekor az zemanyag- s a kipufogvezetkeket azok tmitettsgre szemrevtelezssel ellenrizzk. 10. Az sszes, a fts kezelsvel megbzott szemlyt a kezelsi utasits alapjn oktassuk ki a fts mkdsrl, kezelsrl, polsrl, karbantarttsrl, az zemzavarokrl s a biztonsgi elrsokrol. Az oktats vgrehajtst a dolgozval al kell rattatni. 11. A fts meghibsodst egy szerzdses javtomhellyel javttassuk ki. A hiba kikszblsig a ftst tilos zmeltetni. 12. A fts veszlytelen zemeltetshez a kvetkez utastsokat felttlenl be kell tartani: - a fts zemanyagtartlynak tltsszintjelzjhez csak zemanyagll, tltsz manyag tmlt ( 5 x 8,2) szabad felhasznlni; - minden ftsi szezonban a fts els zembehelyezse alkalmval a tltsszintjelzt szemrevtelezssel tmtettsgre ellenrizzk; - a tml regedse kvetkeztben fellp tmtettlensg megelzse cljbl ezt ktvenknt cserljk ki. 13. A karbantartsi ciklust a 7. pontnak megfelelen tartsuk be.
4. A kszlk mkdse (1. bra)
zemanyag-leveg keverk elgetse ltal ht lltunk el, s ezt a hcserln (7) keresztl a hosszirnyban traml frisslevegre tvisszk. A keverket az izzgyertya (11) gyjtja meg. A frissleveg szlltsa a radilis ventiltor (4) segitsgvel trtnik. Az gsi termket a ventiltor (2) tovbbtja. A kt lgramot trbelileg egymstl teljesen elvlasztottuk. A felmelegtett frissleveg egy csatorna rendszeren keresztl a felmelgtend helyisgbe jut. Az gsi gzokat a helyisg padlja alatt a szabadba juttatjuk. Szellztetsi zemmdban nincsen zemanyagszllts, s gy gs sem jn ltre. A beszvott frissleveg felmelegeds nlkl a szellztetend helyisgbe jut. Amennyiben ftsi zemben valamilyen okbl kifolylag a melegleveg hmrsklete tlsgosan megn (a frissleveg bejutsnak lecskkense, megnvekedett zemanyag-mennyisg), az olvadbiztostk kzbelp s megszaktja az zemanyagszivatty ramkrt. A berendezs ezutn szellztets zemmdban tovbb mkdik. A tlhevlst a piros jelzlmpa kigyulladsa jelzi.
5. Kezels
5.1 Az zembehelyezshez val elkszts
zembehelyezs eltt gyelni kell arra, hogy
- az akkumultor jl feltlttt llapotban legyen; - a biztositberendezs be legyen kapcsolva; - elegend zemanyag lljon rendelkezsre; - a szemlyszllt flkben a melegleveg belp nylsa ne legyen eltorlaszolva, mert ezltal felhevlsi veszly lp fel; - az elgetsi leveg beszvsi helye s a kipufognyils szabadon lljon; - az zemanyag-tmlk tmtettek legyenek.
5.2 Kezelsi folyamat
5) Szellztetsi zemmd
BEKAPCSOLS:
A "Lften" jelzs billentyt nyomjuk le, a motor jr, a zld ellenrzlmpa felgyullad.
KIKAPCSOLS:
A "Lften" jelzs billentyt nyomjuk fel, a zld ellenrz-lmpa azonnal kialszik.
b) Ftsi zemmd
A "Heizen" jelzs kombinlt billentyt nyomjuk le, a motor jr, a szivatty zemanyagot szllt, az izzgyertya izzik s a zld ellenrzlmpa gyengn vilgt. Rvid id mlva elrtk az zemi llapotot s az izzgyertya automatikusan kikapcsolodik. Egyidejleg a zld ellenrzlmpa vilgosan felvilgt.
KIKAPCSOLS:
A "Heizen" jelzs billentyt nyomjuk fel. Az zemanyagszivattyt ezzel lekapcsoljuk s befejezzk a ftsi zemet. A motor mg kb. 1 percig automatikusan jr, amg a ftkszlk le nem hlt. Ezen folyamat befejezdse utn a zld jelzlmpa kialszik.
6. pols s karbantarts
A fts zavartalan zemnek biztostsra megfelel idkzkben polsi s karbantartsi munklatokat kell vgrehajtani. A szksges karbantartsi intzkedseket s az emellett vgrehajtand munklatokat a kvetkez szvegrszben adjuk meg.
6.1. Az izzgyertya tiszttsa.
Bizonyos idkzkben szksg van az izzgyertya (11) kicsavarsra s llapotnak ellenrzsre. Az izzgyertyn esetleg rajtamaradt szennyezdst drtkefvel vatosan tvoltsuk el. Az izzszlat emellett nem szabad elhajlitani. A menetek nem rintkezhetnek egymssal.
6.2 A lgcsatornk tiszttsa
A frissleveg belpsi s a melegleveg kilpsi helyeit rendszeresen meg kell a szennyezdstl s portl tisztitani. A lgszrt rendszeres idkzkben tisztsuk meg ( irnyrtk: 5000 km megtett t utn).
6.3. A szeleplapocska karbantartsa
A ftsi idny megkezdse eltt az zemanyag-szivattyt srtett levegvel (a jrm kerekei rszre szolgl lgsrt elegend ) rviden fvassuk t azrt, hogy az esetleg rtapadt szeleplapocska levlljon.
6.4. A ftst minden ftsi idny befejezse utn tvizsgls cljbl egy szerzdses javtmhelybe be kell adni.
Elektromos bekts

a1, a2 - a fts kapcsolja ( mereven sszekapcsolva ) a3 - a szellzs kapcsolja a4 - az izztgyertya kapcsolja a5 - a vdkapcsol h1 - ellenrzlmpa h2 - vszlmpa p - zemanyagszivatty r1 - a forgrsz elttellenllsa r2 - gerjesztellenlls r3 - az izztgyertya elttellenllsa s - olvadbiztostk u - izztgyertya
 A motor ramkre gerjesztellenllssal
A fenti termszetesen a gyri bekts. Trabiban, hogy ne kelljen 5 kil kbelt befzni, az ellenrzlmpk teljesen elhagyhatak, miutn a klyha mkdse tisztn hallhat az autban. Hrom rel felhasznlsval pedig azt is elrhatjk, hogy kt egyszer, vagy egy ktlls kapcsolval, illetve 3 szl kbel befzsvel a klyha mkdik. me a bekts : ( javtottam, elg 2db rel... )

H1 s H2 jelzi a kontrollmpkat, ezeket s a vkonnyal jelzett vezetkezst teljes egszben kihagyhatjuk. A +31 jelzs vezetket pozitvra kssk, termszetesen biztostkon keresztl. Fontos, hogy semmikppen se hasznljunk gyjtsramot ( +15 ) a klyha tpjaknt, hiszen ekkor egyrszt ll helyzetben nem hasznlhatjuk, msrszt aventilltor \"utnfutsa\", azaz az zem utni kihts nem megoldhat. A ventilltort nmagban a V jelzs vezetkre adott + rammal kapcsolhatjuk, a ftst pedig az F jelzs vezetkre adott pozitvval, ilyenkor a V vezetkre nem szksges ( de megengedett! ) ramot adni. A C1-C6 jelzsek az eredeti csatlakoz megfelel lbait jelentik. Minden ms jelzs az eredetivel megegyez, kivve persze az R2-R3 jelzs relket, melyek a kapcsolkat hivatott kivltani.
Essen sz a klyha elhelyezsrl is. n a csomagtartban talltam megfelel helyet. Itt a csomagok ell nmi helyet elvesz ugyan, de a komfort ennyit vesztesget megenged. Nyilvn ha a hasznos tr nagy rszt a woofer foglalja el, embernk vidm, sksket, s fagyos lesz - hacsak ki nem tall valamit... :))) A laprugk kzps felfogatsnl a padllemezben egy ngyszgletes mlyeds van, ennek hts, fggleges fala nekem ppen megfelelnek bizonyult a kipufog kivezetsre - ez meghatrozta a klyha tovbbi helyt, tekintve, hogy szerencsre gy egszen elre, az lshez tolhat az egsz ketyere. Fontos a kipufog megfelel kialaktsa, hiszen az esetleg beraml kipufoggzok nemcsak hogy veszlyesek, mg bdsek is :))) A klyha ( szembl, a tank fell nzve ) jobb oldala a szvnyls. Ezt mindenkppen gy kell vdeni, hogy semmit fel ne szippanthasson, hiszen a gtolt lgramls miattt a klyha ersen tlmelegedhet. A bal oldali a kivezetnyls. rtelemszeren ezt a kalaptartba clszer bevezetni, hiszen gy a hts szlvd pramentestst is megoldja - szigoran jeges veg esetn hozzvetlegesen gy rpke kt perc alatt :))) A gyri, \"els\" ftshez hasonlan ezt a melegleveg-ggecsvekkel korrketl megoldhatjuk, amire vigyzni kell, hogy csak hll anyagokat hasznljunk. Nekem volt egy meglehetsen sikertelen ksrletem, mikoris egy fltengely-gumiharanggal igyekeztem szkteni a csatornt, ht, mit mondjak, dbbenetes szaga volt... A kalaptartba val bevezetsnl elszr egy pr 100mm-es hangszrrccsal prblkoztam, nem nagyon vlt be, kis plazmapttyenett olvasztotta a klyha... Az idei szezonra valamifle fmrccsal prblkozom. Juteszembe, mindenkppen meg kell vdeni a levegbevezetket attl, hogy kisebb trgyak, vdtelen llatok, butbb utasok abba beleessenek ! :)))
Idei verzi - jabb prblkozs. A csomagtart menetirny szerinti bal oldalra, a ptkerktart fl, hosszanti tengellyel prhuzamosan helyezem el. A csomagtartt gy hrom rszre osztom. Bal szlen, kerkdob mgtt lesz emel, e-lda, stb... Ptkerktart fltt a klyha, attl jobbra a \"normlis\" csomagtart. A kipufnak nylst vgtam a ptkerktart aljn. A klyha ereeti kivezetcsvre hegesztettnk egy pr centis sliccelt vget, amibe kvlrl, a padllemez nylsn keresztl betolhat egy derkszg vben meghajltott cs - ez pedig egyszer kipufbilinccsel rgzthet a klyhhoz. Ha bevlik az elhelyezs, a csomagtart hrom rekeszt fizikailag is levlasztom.
Ha a szerels megolddott, s a bekts sorn sem gyulladt fel az aut, ideje indtani. Fontos, hogy a gyri lers fentebb \"porlaszt-zemanyag\"-ot emlt, teht a klyha szinte mindenev ( vodkval mg nem prbltam.. ). Nekem elszr valami rupptlan petrlummal volt tltve, kiss nehezen gyulladt be, de stabilan gett. Cimborm autjban notriusan gzolajjal pfkelt, szintn stabilan, br a gyjtsnl hallhat drrens, s a mintegy 1m tmrj koromtnyr, amelyet kilvelt magbl ( nha ugyanekkora lnggal ! ), nem sok szimpatiznst szerzett a krnyken :))) Keverkkel zoksz nlkl ft, de az gstr knnyen olajosodik, kokszoldik. Mindezeket vgigprblva nekem legjobban a 91-es vagy 95-s, tizta benzin jtt be. Knnyen gyjt, stabilan ft. Mgvalami : ppen a fentik miatt, lvn nem tudjuk, elz gzdja mivel hajtotta, beszerels eltt ( illetve lehetleg minden ftsi idny eltt ! ) szedjk szt aprra, s takartsuk ki !
Nos, vgezetl a gyri hibakeressi tblzat:
7. Zavarok s azok kikszblse
A zavarkeress s a zavar kikszblsnek elsegtsre egy tancsadt dolgoztunk ki, amelynek alapjn a zavarkeresst a kvetkez sorrendben vgrehatjhatjuk:
TANCSAD
1. Ellenrizzk a fts sszes biztostkjt. 2. Ellenrizzk a fts ellenrzlmpit. 3. A csatlakoztatsi rajz ( 2. bra ) alapjn ellenrizzk a helyes kbelcsatlakoztatst s az esetleges kbeltrst. 4. Ellenrizzk az tvitelre a billentyskapcsolt s a biztost automatt. 5. Bekapcsolskor nem indul a motor: -> A fts biztostka rendben van -> a kapcsoltbltl a csatlakoz aljzatig az sszekttets megvan, a biztost automata be van kapcsolva s az sszekttets is megvan -> A berendezs fldcsatlakozst ellenrizzk -> Sirokk javtmhelybe menjnk
6. Normlis ftsi zemben a piros lmpa hirtelen felgyullad
-> A frissleveg beszvsi nylsa gtolt -> az olvadbiztostk hibs -> A frissleveg beszvsi nylst tegyk szabadd, s az olvadbiztostkot cserljk ki
-> A melegleveg kilpsi nylsa gtolt -> az olvadbiztostk hibs -> A melegleveg kilpsi nylst tegyk szabadd, s az olvadbiztostkot cserljk ki
7. A ftberendezs nem gyjt, a piros ellenrzlmpa vilgyt s a zld ellenrzlmpa gyengn vilgt
-> Az zemanyagszivatty nem mkdik -> az olvadbiztostk hibs -> Cserljk ki az olvadbiztostkot -> Sirokk javtmhelybe menjnk
8. A ftberendezs nem gyjt be, a zld ellenrzlmpa gyengn vilgt
-> Nincs zemanyagszllts -> Az zemanyagtartly res -> A fldcsatlakozst ellenrizzk
-> Az zemanyagvezetk tmtetlen -> Cserljk ki az zemanyagszivattyt ( gyeljnk a polaritsra )
->Az zemanyagszivatty nem mkdik -> Sirokk javtmhelybe menjnk
-> zemanyyagszllts van -> Az izztgyertya rendben van -> Az elgsi leveg beszvja eldugult
Ellenrizzk az zemi feszltsget -> Sirokk javtmhelybe menjnk
-> Az izztgyertya kormos -> Tiszttsuk meg az izztgyertyt (az izztszl helyzetre gyeljnk)
Az izztgyertya hibs -> Cserljk ki az izztgyertyt
Az izztgyertya minden indtsnl tnkremegy -> Sirokk javtmhelybe menjnk
9. A ftberendezs begyjt, a zld ellenrzlmpa llandan gyengn vilgt ( hallhat gsi zaj )
-> Az izztgyertya nem kapcsol le -> A mikrokapcsol ellltdott -> Betantott szemlyzettel llttassuk be a mikrokapcoslt illetve Sirokk javtmhelybe menjnk
10. Az gsi folyamat a ftsi zem alatt kimarad
Lsd a 8. pontot, \"nincs zemanyagszllts\".
11 A berendezs utnfutsa nem felel meg az elrott rtknek.
-> A kszlk motorja nem, ill tl ksn, vagy tl hamar kapcsol le. -> A mikrokapcsol ellltdott, vagy hibs -> Betantott szemlyzette llttassuk be a mikrokapcsolt ill Sirokk javtmhelybe menjnk
Az zemanyagszivatty zemllapotnak ellenrzsi lehetsgei -Kapcsoljuk a ftberendezst \"Heizen\" zemdba. -A beptett szerelvnyben egy ismtldkapcsolsi zrejnek kell hallhatnak lennie. -Tvoltsuk el az zemanyagtartly zrfedelt, a visszafutson zemanyagfolys lthat.
Mikor kell egy Sirokk javtmhelybe menni ? -Ftsi idny megkezde eltti tvizsglsra - Az elgs rendszertelensge esetn -Zavar esetn, ameylet a tancsad segtsgvel nem tudunk elhrtani
8. Tartalkalkatrszek Azt ajnljuk, hogy a ftberendezs hasznlja a kvetkez tartalkalkatrszeket tartsa raktron:
MEGNEVEZS MEGRENDELSI SZM MEGJEGYZS Izztgyertya 136 653.400 016
Izzlmpa D 24 V, 2 W TGL 10833 Olvadbiztostk 452.25-00.00/5
- prokee -
Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|