Trabant vsrlsi tancsok
Tibke 2006.01.21. 14:58
A cikk igyekszik segtsget nyjtani azon kevs embereknek akik mg Trabant vsrlsra sznjk magukat.
Els krben termszetesen ellenrizzk az aut azonost szmainak megltt, egyezst a forgalmiban szerepl adatokkal. Brmelyik tpust is vlasztjuk(1.1, 601, Fiat-Suzuki motoros Trabant), a legfontosabb a karosszria,az alvz llapota. Az elkorrodlt alvz a legdrgbban helyrehozhat.
 Itt is van bizonyos fontossgi sorrend. Legfontosabb a hattynyak,hivatalos nevn mells kereszttart(1) llapota. Ez tartja a blcst. Hossz s drga munkval hozhat helyre, minimum 30 ezer ft kicserltetni. Valamint ha a hattynyak el van rohadva, nagy valsznsggel a tbbi f tartelem is csererett. Amennyiben van r lehetsg,kopogtassuk meg mindenhol, pl kulccsal,ha ms nincs keznkben. Ha brhol nem fmes kopogst tapasztalunk,hanem tompbb hangot, inkbb nzznk ms aut utn. Utna kvetkezhet a tbbi elem, az als-fels kszbk,msnven a hossztartk(3-4). Szintn kopogtatssal tudunk meggyzdni llapotukrl. A srvdveket kifele finoman huzkodva ellenrizhetjk,ha ropogst tapasztalunk, valsznleg korrodlt. Mg ujjunkkal benyulva is ellenrizhetjk. Bell is nzznk krl,hajtsuk fel a sznyeget, bell is korrodlhat az alvz. A csomagtartt is rdemes megnzni,sajnos sok trabantnak rohad a fenklemeze, a htfal csatlakozsnl,valamint kvl a fenklemez merevtje(5) rohadhat mg kiemelkeden. Tipushiba mg az els lkhrttartk rohadsa is, ez szemmel lthat,ha mr bekvetkezett. Egy komplett kasztnizs(hattynyak,srvdvek,tornyok, kszbk,lkhrttartk, cserje) 100-120 ezer ft krl mozog.
Kvetkez lps a motortr ellkenrzse, elszr is a tornyok llapota, 601es kasztninl jellemz a rohads. 1.1es Trabantnl mr nem igazn tallkozni ezzel a problmval. Kttem Trabantnl a ftengely llapota a legfontosabb a motornl, a turbina mozgatsval a kopottsgrl gyzdhetnk meg, valamint beindtva, a motor hangjval. Ha nagyon kotyog a ftengely,valamint ha surrog,kerreg hangot hallatt a motor, a ftengely mr nem a legjobb llapot. Csere anyagra 10ezertl 20 ezerig terjedhet. Ngytem motorok llapotrl a kartergzrl, s a kipufogfst sznrl gyzdhetnk meg. Ha ersen lthat a kartergz, vagy kkesen fstl a kipufog,kopott mr a motor. Csak egy gyrzs is belekerl 20-30 ezer ft-ba,ami kzel se biztos hogy megoldja a gondot,vagy csak ideig-rig lesz megolds. Prbakr alkalmval kapcsolgassunk vissza minden sebessgbe, vizsglva recseg-e a vlt visszakapcsolsoknl. Hallgassuk nem-e hallunk morg csapgyzajt. Ellenrizzk a fkhatst is, teljes feljts nem olcs mulatsg. Ha fkezskor t a pedl, kttem/fiat motoros Trabantnl megoldhatja a fkdob szablyzsa/cserje, 1.1esnl trcst kell cserlni/szablyozni. Trcsacsernek kb 7 ezert ft az anyagra. Lengscsillaptk llapotrl az aut beringatsval gyzdhetnk meg, illik azonnal megfogniuk az autt. Kttem htul is laprugs autnl nem nagy sszeg cserlni a lengscsillaptkat, de htul spirlrugs, valamint 1.1-es kasztninl mr komoly sszeg is lehet a csere. Fontos a gumik llapotnak is ellenrzse, mind a drga csere,mind a biztonsg rdekben. Flrekopott gumi jobb esetben csak hibs futmbelltsra utal, rosszabb esetben lehet akr elhajlott lengkar,kopott,lg kormnym, 1.1-es Trabantnl elhajlott stabiliztor, megroppant blcs is. Ellenrizzk a kormnym llapott is, nehz bontottbl j llapott tallni, jat szinte lehetetlen, csak feljtott van.
(Hadd tegyek hozz mg hrom dolgot 1.1 esetn. Els s legfontosabb, hogy kalkulljunk egy vezrmszj- s vzpumpa csert MINDEN esetben, fggetlenl attl, hogy a tulaj errl mit mond. Anyagkltsges 10e alatt van, a munkadj, vagy az ezzel jr veszdsg viszont tetemes. Ez ugyan nem tartozik szigoran a vsrlshoz, de ne legyen alkupozci az, hogy firssen volt cserlve a szj - ezt maximum akkor lehet elhinni, ha a fedl levtele utn a szj mg full tiszta, a felirat jl olvashat, a festse cseppet sincs megszemcssedve. A msik fontos dolog a kuplung. Nem egyszer a cserje, szintn problms megtallni a megfelel VW-kuplungot, amivel nem lesz betonkemny (puha pedig semmivel sem lesz...), szval ne higyjk el a "csak r kell lltani" rvet ! Emeljk a fordulatot 2-3000-re, benyomott kuplunggal kapcsolunk htramenetet, rezdls s reccsens nlkl kell vennie. Ezutn ismt magas fordulaton kapcsoljunk ngyesbe, s lassan engedjk fel a kuplungot - az autnak hatrozottan le kell fulladnia. Ha ezek nem gy mkdnek, kszljnk a kuplungcserre, amelynek anyagkltsge szerny becslssel is 20-25e, munkadja pedig kifejezetten ronda sszeg. Harmadik kritikus pont a ht. Ha egy minimlis vzklerakdst is tallunk, az nagy valsznsggel repedst jelent. Egy 1.1-es ht ltez legolcsbb ra is 12.000 forint, de ltalban nincs, vagy drgbb.
(- prokee )
Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|