Ngytem Trabiba 5. sebessgi fokozat!
Grisa 2005.12.20. 20:29
Sok ngytem Trabant tulajdonost foglalkoztatja az tsebessges vlt krdse. Kztk engem is. Elttk prblom felfedni az internetes "nyomozsaim" eredmnyeit, s tapasztalataimat. A cikk elksztshez szksges tovbbi informcikrt ksznet Tibknek! Az rs elssorban az joncoknak szl, akik mg nem ismerik ennek lehetsgeit. A szoksos mdszerektl eltrt, jat nem tartalmaz.
A ngytem Trabant motorja mr a sebessgkorltokat szigoran betartva 90km/h-val utaz auts flnek is kellemetlenl magas fordulatszmon dolgozik, sokak szerint hinyzik az tdik, "motorkml", zemanyag-takarkos sebessgfokozat. Sajnos azonban a gyr csak ngysebessges vltval ltta el a kocsit. Az ember teht elkezd keresni, vajon milyen megolds addik az tdik sebessgre.
Az els, kzenfekv megolds a "nagytestvr" Wartburg tsebessges vltja. A Trabantot s a Wartburgot ugyanazzal a motorblokkal, s nagyon hasonl vltval szereltk. A motor lkettrfogat-klnbsge csak a lkethosszbeli eltrsbl addik, teht a blokk ugyanaz. Ebbl kvetkezik, hogy a Wartburg vltja egy-az-egyben felrakhat a Trabantmotorra. A klnbsg csak a kuplung kiemelvilla kivezetsben van, de ez nem okozna tl nagy problmt. A Wartburgba utols prblkozsknt az Irmscher-tuning-program keretben tsebessges vltt is szereltek, amit az eredeti vlthz felhasznlsval oldottak meg gy, hogy a vlt msik fedelet kapott, s a mg zsfoltk be az tdik sebessg fogaskerekeit. Ebbl a vltbl nagyon kevs van, az ra nagyon magas, s gyakorlatilag beszerezhetetlen. Ha mgis tudna valaki szerezni egyet, mg akkor sem biztos, hogy ez a j megolds, mert - mivel ez egy utols, gyors prblkozs volt - nem biztos hogy megbzhat, j konstrukci. Sokak szerint az eredeti, ngysebessges sem az.
Msik megoldsknt szba jhetne mg az tttel-vltoztats a ngy sebessg meghagysval. Ehhez vagy sajt magunknak kell fogaskerekeket csinltatnunk, ami elg drga, s ktes siker mvelet, vagy egy mr ltez ms tttel vltt rakhatunk az autba. Itt jra szba kerlhet a Wartburg-vlt, de kis utnajrs utn hamar kiderl, hogy a Wartburgnak is ugyanazok az tttelei, mint a Trabantnak. Azrt ez teljesen nem igaz, mert a Wartburg plats vltozatnak, a Trans-nak nmileg klnbz vgtttele van, de az eltrs itt sem a megfelel irnyba van, ezzel a vltval teht mg magasabb fordulatszmokon dolgozna a motor. Gyorsulshoz viszont ez nem biztos, hogy htrny...
Harmadik megolds egy tpusidegen vlt beszerelse. A Volkswagen-csoport egyes tagjainak vlti jhetnek itt szba, amik nem is egszen tpusidegenek, hiszen a motor is a Volkswagentl van... Persze olyan simn ez sem megy! Ha megtalltuk a megfelel vltt, a motorra minden tovbbi nlkl fel tudjuk szerelni az eredeti kuplunggal (de akr a vlthoz tartozval is). Viszont a vlt rgztpontjai sehogy sem illenek a Trabant-blcsn lev bakokhoz. Teht j bakokat kell kszteni. Ennek megoldsa a kiviteleztl fgg, tbbfle megolds is lehetsges. A kvetkez problmt a fltengelyek okozzk. A Trabant vltoldali fltengelycsuklja ugyanis nem illik a Volkswagen-vltba. Ilyen problma szerencsre a kerkoldali csuklnl nincs, teht hasznlhatjuk hozz a Volkswagen-fltengelyeket. Azonban ez sem olyan egyszer. Az els problma a beszerzs: Figyeljnk oda, mert nem biztos, hogy a vltval hasznlt fltengely a Trabant-kerkoldalhoz illik! Ellenrizzk le vtel eltt a kerkoldali tengelycsonk tmrjt! A Trabanthoz a 24 mm-esek passzolnak. Msodik problma a hossz, mert egy-az-egyben egyik fltengely hossza sem felel meg. Erre a problmra kt megolds ltezik: - Az els megolds, ha olyan fltengelyeket vlasztunk, amiknek egyttes hossza a vltba szerelve pont kiadja a szksges tvolsgot. Mert - br ritka, de - ilyen ltezik! A problma csak az, hogy ahhoz, hogy ez j legyen, az egsz motor-vlt blokkot a blcsn el kell tolni balra. Ez csak a tartbakok thelyezsvel (levgs, s a megfelel helyre visszahegeszts) lehetsges. A szksges tvolsg 25-30mm. Ennek a megoldsnak mg egy elnye van: a motor tvolabb kerl a jobb oldali kerkjrattl, gy szksg esetn knnyebben hozzfrnk a genertorhoz, kszjhoz, bordsszjhoz. Tovbbi elny, hogy a fltengelyek a ksbbiekben egy-az-egyben cserlhetk maradnak. - A msodik lehetsg, ha a motort hagyjuk a helyn, s a fltengelyeket alaktjuk a neknk szksges hosszra. Jobb esetben csak kivgni kell belle, s utna sszehegeszteni, rosszabb esetben beletoldani is kell. Ez a megolds azrt egyszerbb, mert egyrszt nem kell az eredeti motortart bakokhoz nylni, gy eredetibb marad; msrszt tbbfle fltengely kzl vlaszthatunk, hiszen gyis mretre lesz alaktva...
A Volkswagen vltk beptsekor mg kt problmba tkznk:
Az els az nindt. Mert ugye az is a vltn van, s a ms tpus vltra msmilyen nindt val. Ugyan sok esetben meg lehet oldani a problmt a Trabant nindtjval, s nmi frs-faragssal, de vlemnyem szerint legjobb megolds a vlthoz tartoz nindt beszerzse.
A msodik - komolyabb - problma a kulissza. A Trabant ugyanis nem lesz j a vlthoz, a vlthoz tartoz pedig az eredeti helyre nem fog illeni. Ezt a problmt szinte minden mhelyben mskpp oldjk meg. Vannak, akik az idegen kulisszt alaktjk a Trabanthoz, vannak, akik a kt kulisszt hzastjk ssze, s olyan is akad, aki a gyri kulisszt alaktja a vlthoz, de ez nem tartozik a legjobb megoldsok kz. ltalban az j kulisszval nagyobb, magasabb "doboza" lesz a vltkarnak, s a rudazat is magasabban megy az eredetinl. Ez a Trabant s a Volkswagen kulisszk kzti alapvet klnbsgek miatt van.
A Trabant-motorhoz hasznlhatk a Volkswagen fejleszts elredl motorral szerelt Volkswagen, Skoda, Seat tpusok vltjai (Golf II 1.3, Polo II 1.3, Golf III 1.4 8V, 1.4 16V, 1.6 8V (hossz tttelezs), Seat Ibiza, Inka 1.4 8V, 1.6 8V, Skoda 1.4, 1.6 8V). A vltk tttelezsei kzt vannak klnbsgek, ennek vtel eltt jrjunk utna!
Most pedig kvetkezzen egy kis matematika:
Hasonltsuk elszr ssze a vltkat az tttel szerint! A Volkswagen sokfle vltja kzl nzznk meg egy rvid s egy hossz tttelt:
|
Trabant/Wartburg |
Wartburg Trans |
Wartburg Irmscher |
Volkswagen rvid |
Volkswagen hossz |
1. fokozat |
3.250 |
3.250 |
3.250 |
3.455 |
3.455 |
2. fokozat |
2.053 |
2.053 |
2.053 |
2.087 |
2.095 |
3. fokozat |
1.342 |
1.342 |
1.342 |
1.469 |
1.448 |
4. fokozat |
0.955 |
0.955 |
0.955 |
1.098 |
1.098 |
5. fokozat |
-nincs- |
-nincs- |
??? |
0.851 |
0.851 |
Htramenet |
3.080 |
3.080 |
3.080 |
3.384 |
3.384 |
Vgtttel |
4.267 |
4.571 |
4.267 |
4.267 |
3.333 |
Gondolom, tbben a magasabb elrhet sebessg miatt is dntenek az tsebessges vlt mellett. Az rszkre kvetkezzen itt egy kis elmleti szmts: A szmtsoknl ngy helyirtkre kerektek, a pontossg itt gysem fontos A Trabant kereknek kerlete = (felnitmr+2gumivastagsg)PI Felnitmr = 1325,4 = 330,2 mm Gumivastagsg = 1450,8 = 116 mm
Kerlet = (330,2+2116)3,14 = 1766 mm
A Trabant motorjnak elmleti maximlis fordulatszma: 6000 1/min
1:1-es elmleti tttelnl egy ftengelyfordulatra jut megtett t = Kerkkerlet/vgtttel = 1766/4,267 = 413,9 mm Ilyen tttelnl az elmleti maximlis sebessg = egy ftengelyfordulatra jut t kerkkerlet = 413,96000 = 2483000 mm/min = 149 km/h Mivel a kerktmr adott, s a vgtttel a Trabant, s a rvid Volkswagen vltknl is egyforma, ezrt mindkt szmtshoz hasznlhatjuk ezt az rtket.
gy teht a ngysebessges Trabant vltval elrhet elmleti maximlis sebessg = 1:1-es tttel maximlis sebessge / 4. fokozat tttele = 149/0,955 = 156 km/h.
Az tsebessges rvid Volkswagen vltval elrhet elmleti maximlis sebessg = 1:1-es tttel maximlis sebessge / 5. fokozat tttele = 149/0,851 = 175 km/h.
Hangslyozom, hogy ezek elmleti adatok, teht senki ne csodlkozzon, hogy nem megy ennyivel a kocsija, hiszen a srldsok, lgellenlls lekzdsre is kell er, s ezrt nem kpes a 15 ves sorozatmotor (de mg az j se) ezekre az rtkekre felvinni a sebessget. Termszetesen tuningolssal elrhetjk, hogy a motor kpes legyen ilyen terhels mellett is a maximlis fordulatszmn dolgozni, st, mg fl is menni, de ez mr nem ennek a cikknek a tmja.
Az elbbiekhez hasonlan kiszmthatjuk a tbbi vlt adatait is, s a tbbi sebessgfokozathoz tartoz sebessgeket 6000 1/min fordulaton, ennek alapjn pedig felrajzolhatjuk a kvetkez diagramot, ahol sszehasonlthatjuk a klnbz vltk tulajdonsgait, a bennk rejl lehetsgeket:

s vgl a kpek:
 A ngysebessges (Trabant) vlt
 Az tsebessges gyri Wartburg vlt
 Az tsebessges Volkswagen vlt
A fent emltett vltoztatsokat ne vgezzk otthon, mindenkppen olyan mhelyt keressnk meg, ahol mr csinltak ilyet - sikerrel! A tvesen, hibsan megjelent adatokbl szrmaz krokrt felelssget nem vllalok.
Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|