Egy versenyz receptjei
Szicsu 2005.12.06. 16:21
Ez egy rgi Aut-Motor cikk....ht j kis tuning csak sztem nagyon lervidti a motor lettartamt....
Knny tuning
1981-ben egy Trabanttal kezdtem el versenyezni. A kvetkez vben szlalom abszolt bajnoksgot nyertem, s gy jogot szereztem, hogy hegyi versenyeken indulhassak.
|
Az els nagy problmm az volt, hogy nem rendelkeztem megfelelen ers motorral. Anyagi meggondolsokbl, s azt a szempontot is figyelembe vve, hogy a gyriak az igazn jkat gy sem adjk el, magam kezdtem a tuningolsnak. Tbb szzrs ksrletezs s tanuls utn sikerlt olyan gpet szerkesztenem, amellyel 1984-ben 4. Lettem, 1985- s 1986-ban pedig kategriabajnoksgot nyertem. Az utbbi v eredmnyrt nagyon sokat ksznhetek szakosztlyomnak a Klker SC-nek is. A Trabanttal val versenyzst befejeztem, idn egy sajt tervezs s pts Forma Easternnel folytatom, ezrt kzreadnm annak a motoromnak az adatait, amivel tavaly mentem, hogy segtsem azokat, akik hasonl feladatok megoldsn fradoznak. Nem apr rszletekre kiterjed lerst szeretnk adni, hanem csak a lnyeges dolgokat rintve, felttelezve bizonyos alapismereteket. Nem teszek emltst a homologizciban szablyozott adatokrl sem. Ez a motor azA csoport elrsai szerint kszlt.
Ksrletezsek sorn keser tapasztalatokbl kellett rjnnm, hogy hol az a hatr, amit a rendelkezsemre ll anyag mg kibr. Ezrt nem szabad eltlozni a mdostsokat. A kvetkezkre jutottam: a motorblokkon lev szvtorkot 34mm-re bvtettem. A falvastagsg gy 1-1,5 mm-re cskkent. A forgattyshz bemlnylst kitgtottam, s a vezrls mdostsa miatt msik forgtrcst ksztettem.

talaktott hengerem belsejt a 2.-es brn lthat kitertett palstrajz mutatja. Az tml csatornt gy kpeztem ki, hogy az eredeti alakjt, irnyt s bemlsi szgt megtartva csak arnyosan bvljn. A falvastagsg kb. 3-3,5 mm-re cskkent. A jobb feltlts rdekben mg kt felml csatornt martam a henger falba. Ebbl kvetkezik, hogy a dugatty oldalba is az als gyrtl 2 mm-re kt 24X15 mm-es ablak kerlt, amelyek az ltalam ksztett csatornk vonalba esnek. A nagyobb hmrsklet miatt a beptsi hzagot 0,05 mm-re nveltem. Az eredeti hengerfejjel nem tudtam a kvnt srtst elrni, ezrt a gyrtl beszerzett nyers darabbl ksztettem el az eredeti gtr alakjt megtartva, csak szkebb kivitelben.

Hegyiversenyen 12.5:1, plyaversenyen 12:1 kompresszit hasznltam.(Rali- s krosszauthoz az utbbit ajnlom) A kttem motor teljestmnyt nagyon nagy mrtkben befolysolja a kipufogrendszer kikpzse. Ksrleteim sorn ezzel foglalkoztam a legtbbet. Az ntvny kiml knykt tl szknek talltam, ezrt 42mm bels tmrj aclcsbl ksztettem el az eredeti mintjra. A dobot 1.5 mm-es lemezbl, a 3. brn lthat mdon kpeztem ki. Az als rajz a kitertett elvi, a fels a mkd vltozatot mutatja (a mretek bels tmrre rtendk).

A hangtomptst a rgi tpus Trabantok ftszajcskkentjvel oldottam meg.
Szab Zoltn
Adatok a motorrl:
Elgyjts: 1.8-2,2 mm Karburtor: 34 mm Jikov Ffvka: 170-190 zemanyag: 1:40 Castrol A 747 s extra benzin (98) Gyjtgyertya: 260-280- hrtk NGK Teljestmny: kb. 39kW (50-52 LE) Legnagyobb nyomatk: 5500 fordulat/percnl Gyorsuls:0-100-ra 12mp (tfokozat vltval) Vgsebessg: 145 km/ Fogyaszts: 15-18 l / 100 km lettartam: 2-3 ezer km Kszlt: kb. 250 munkara alatt |
Forrs: twk.lusteenet.hu
|