Mr nagyon vgytam az els kocsimra, gy aztn kt nyron is munkval tltttem egy - egy hnapot, majd nem teketriztam sokat, s megvettem 85 ezerrt az elst, amit meglttam. A kicsike 85-s pts 12 voltos jrgny volt. Az mr a hazafel vezet ton feltnt, hogy a Trabi nem veszi vissza az indexet a kormny fordtsa utn. Erre gy jttem r, hogy egy id utn azt kezdtem szrevenni, hogy mindenki dudl rm. Persze, hiszen egyenesen haladtam, de vgig balra indexeltem.
Tzetesebben szemgyre vve az autt az is feltnt, hogy vek csak ell vannak, radsul az id mlsval annyira berozsdsodtak, hogy gyakorlatilag llthatatlanok voltak. A vezetls oldali nagyjbl j volt rm, az anyslsnl lv ugyanakkor 120 kils emberre volt lltva, norml termet lnyeknl semmit sem rt. Az aut extri kztt kt dolgot emlthetek: a sportkormnyt s a rdit.
A Trabi belsejt kevs egyszersggel jellemezni, gyakorlatilag az lseken s a kormnyon kvl semmi sincs benne. Ell vgig egy polc hzdik, ez helyettesti a kesztytartt is. A Trabi tulaja alapbl kagyllsekben feszthet, igaz, a fejtmlt nlklznie kell. A hts lsek lehajtsval a csomagtr kibvthet, gy akr mg egy bicikli is befr a kocsiba, igaz a csomagtartt ebben az esetben nyitva kell hagyni (a biciklit meg egy kzzel fogni, nehogy kiessen). A csomagtart zrja egyetlen kalapcsts utn megadja magt, szval a legcseklyebb rtket sem clszer Trabiban trolni. A kulcsot ugyanakkor knnyen bezrhatjuk az autba, ehhez nem kell mst tennnk, mint a jobb oldali ajtn lenyomni a kis pckt, majd becsapni az ajtt. Zrat egybknt csak a vezet oldaln kapott az aut, jobb oldalt nincs hova betolni a kulcsot.
A helyknlat sem az igazi, amikor tbben szllnak be a Trabiba, akkor a sofrnek egyrszt a "hogyan kell htratolni az lst?" (aki ell l), msrszt a "mirt nem toljtok mr elre?" (aki htul) krdsekkel kell szembeslnie. Htul max ketten frnek el, de k sem tl knyelmesen, egy nagyobb darab ember mg meg alig - alig lehet htulra belni. Az n Trabimnak ht szemly volt a rekordja, de ott a sofrn kvl mindenkinek ltek az lben, s gyakorlatilag a Trabi (az aut) "lgternek" egszt kihasznltuk.
A Trabi vltja kln mfaj - hiba is keresnnk a szokott helyen, ugyanis kormnyvlts a kicsike. A ngy sebessg kzl az egyeshez lefel, a ketteshez felfel kell tolni a sebvltt, a hrmashoz magunk fel hzni s lefel tolni, a ngyeshez meg hzni s flfel. A rki lefel nyomssal s magunk fel hzssal rhet el.
Az index, mint ahogy fent mr volt sz rla, nem vesz magtl vissza a kanyar utn, s a dudt is a kis bajuszkapcsol rejti, csak magunk fel kell hzni. A jobb oldali bajuszkapcsol az nincs, az ablaktrl forgathat gomb, mghozz hrom fokozattal. A lmpa kapcsolja a mszerfal bal szln kapott helyet, szintn forgatssal hozhat mkdsbe.
A Trabi vezetsnek egyik fortlya, hogy szivatval kell elindulni, majd flig visszatolni a kallantyt s gy menni nhny utcasarkot, amg be nem melegszik a motor. Lelltskor pedig nagy gzfrccst kell adni. Msik jellegzetessge a benzincsap. Ezt a szerkezetet n eddig csak Trabanton lttam, funkcija a gravitcin alapul benzinfolys megakadlyozsa ll helyzetben. Hrom llssal rendelkezik: ha a 601-es parkol, akkor el kell zrni. Indulskor viszont meg kell nyitni ezt a csapot, klnben a motor nem kap benzint. A harmadik lls a takarklls - arra az esetre, ha mr t liternl kevesebb benzin van a tankban. Mivel a Trabiban nincs benzinszintmr, ha valaki takarkllssal megy, akkor semmi sem figyelmezteti a benzin elapadsra (sokszor szvtam meg gy). ll helyzetben erre egybknt egy sklzott manyag plca val, ezt kell a tankba dugni, s leolvasni rla (az alapjn, hogy meddig lett benzines) a tank tartalmt. Amennyiben nem kapott benzint a motor, pr percbe beletelik, amg a gravitci megteszi ldsos hatst, s a csben lv leveg tadja helyt a benzinnek.
A 601-esen tanultam vezetni, amire tkletesen meg is felelt. A 26 ler alacsony fordulatszmig egsz lendletesen hzta a pilleknny kasztnit, ami gyakorlatban annyit jelentett, hogy 20-ig a tbbsggel llta a versenyt, 40-ig mg egsz jl ment, 60 fel kzeledve mr lassult, 80-ra mr nehezen kapaszkodott fel, 100-ra meg vagy 40 msodperc alatt gyorsult fel. A vgsebessge az ra szerint 120 km/h volt, de csupn meredek lejtn lefel tudta produklni, mikzben olyan hangokat hallatott, mint egy orknban dolgoz, sztesni kszl frgp.
A Trabi htrnyt igazn hegyen reztem meg, ugyanis lejtkn felfel megfittyedt szegnyke. Egy mrskelten meredek ton is 50 km/h volt a jellemz, de amikor kevsb volt formban, akkor a 20 km/h-nak is rlni kellett.
Miutn mostanban elg sok kzp s fels kategris j modellt vezettem, mr az a termszetes, hogy nem hasznlom ki az aut tudsnak egszt, a Trabinl ez viszont lehetetlen. Trabanttal full gzzal rdemes kzlekedni, ezzel is csak a forgalom tlagtempja a tarthat. Egyszer valahonnan hazafel elcserltem apmmal a Nissant, aminek az lett a kvetkezmnye, hogy mikzben n Trabihoz szokott lbammal akrmilyen kis gzt adtam, 80-nal szguldoztam, addig 20-szal ttyrgtt.
Vrosban idelisan lehetett kzlekedni vele, kis mrete miatt a parkols is knnyen megoldhat volt, ha meg mgsem, akkor csupn minimlis kr keletkezett a kocsin. Be kell vallanom, az tlagnl rosszabbul parkolok, de a Trabi felptsnek hla, jellemzen az els vagy a hts lkhrt megfogta az tkzst. Egy id utn ezt mr nem brta szegny alkatrsz, ezrt egy ideig kk drttal erstettem fel az autra.
Hosszabb tvokra mr ersen riziks Trabival indulni. n (meg a msik hrom haver, akik velem jttek) a Velencei tnl egyszer egy szerel jindulatnak ksznhettem, hogy haza tudtunk menni, radsul ingyen megcsinlta neknk a verdt. A menetzaj olyan nagy, hogy ha hosszabb tvra megy Trabanttal valaki, akkor Aspirint is vigyen magval fejfjs ellen.Hban egsz jl elmegy a kocsi, de selsek alkalmval gy is addtak nehzsgek. Dobogk fel tartva a hban egyszer elfogyott a lendlet, nem prgtt az egyik kerk, s 3 kircsit egyesben tettnk meg, idnknt tolva a dgt. Egy msik alkalommal - szintn Dobogk s szintn sels, de lefel menet - zrlatos lett bell (az utastrben) egy drt, s vezets kzben azt vettem szre, hogy valami lngol. A lmpa kapcsolja gett, szp nagy, fsts lnggal. Klval eloltottuk.
A budapesti Trabi-tulajok szmra Ninausz autszerel mester mhelynek neve biztosan ismersen cseng, n is a Trabantok szakavatott szerelmesterhez hordtam a kis aranyost. Ami hatalmas elnye volt a jrgnynak, hogy egy j lmpa 500 forintbl, egy gyertyacsere 150-bl volt megoldhat. A legnagyobb javtsok sem kerltek 10 - 15 ezer forintnl tbbe. "A Trabantnak lelke van" - mondjk a hozzrtk, teht ha finoman bnik vele az ember, gy, mint egy meghdtsra vr nvel, akkor ritkbban knyszerlnk vele a szerelhz.
Az aut hibi kztt a gyjtskapcsol soroland az els helyre, aminek cserjig tbbszr is cserben hagyott a "cscsgp". A gyertyk szintn tbbszr rakonctlankodtak, volt, hogy a kt henger kzl hosszabb ideig csak egy mkdtt, a msik a gyertya miatt csak szakaszosan, vagy sehogy nem prgtt. A msik gond(problma)forrst a kipufog szolgltatta, ami idnknt bedugult, aminek ugyancsak agyhall lett a kvetkezmnye. A genertorral sem volt mindig minden rendben, egyszer az is megadta magt (a lmpa az akku fogysval prhuzamosan egyre halvnyabban vilgtott s a motor is egyre bizonytalanabb lett, majd nem indult be). Sokszor kellett lejtre llni, hogy beinduljon a gp.
Htrnya volt a szaga is, mr csak az utastrbe beszivrg benzingz miatt is. Ha viszont tankolni is meglltam, akkor - mivel a tank a motortrben tallhat, radsul kinyitsa kzben az ember keze is hatatlanul benzines lesz - mr n is igazi szerelszagot rasztottam. Ha mr tankols: az n Trabim sportos vezetsem miatt is vrosban 8-10 litert fogyasztott, orszgton 5-6-ot. Egybknt, mint fiatal egyetemista a 20 literes tankba jellemzen egy ezresrt vettem a keverket.
Igen vkony kerekeken gurul a 601-es, a defekt elg gyakori, de emlkeim szerint 8 ezerrt nem egy kereket, hanem komplett garnitrt kaphatott az ember (mg vagy ngy ve).
Gyakorlatilag minden ismersm imdta a Trabimat. A vezetsi stlusom miatt a lnyok tbb mint tven szzalka sikoltozssal tlttte az idt mellettem, mg az ersebb idegzetek nevettek csikorg gumis indulsaimon, Trabantom Mercedesnyi egojn. A hmnem utasok ugyanakkor gy viselkedtek, mintha egy Ferrariban lnnek - br ez lehet, hogy vezetsi stlusomnak szlt -, szval k is vezetni akartak. Ilyenkor rmittas arccal tekertk a kormnyt (mint a gyerekek a dodzsemben), mikzben n az anyslsen rmlten kapaszkodtam az vbe. A kutym is szeretett benne furikzni, ltalban a hts lsen llt kt lbon s a fejem mellett az ablakon nzeldtt kifel, amg egy hirtelen bevett kanyar kvetkeztben be nem esett az ls al.
zemeltetse a kis fogyaszts, az alacsony ktelez biztosts s slyad miatt viszonylag olcs, radsul a rendrk is elnzbbek az ifjonc Trabisokkal. Nekem 2 rug volt a maximum, amit le kellett perklnom, igaz, kisebb vtsgek szerepeltek a rovsomon, de az mindenkppen megllapthat, hogy egy rendr jval alacsonyabb tarift szab ki a Trabantosokkal szemben. Egyszer ugyan gyorshajtst is majdnem rm vertek, 80-al mentem 50 helyett, de traffipaxuk szerencsre nem volt. A rendr krdezte, hogy "mennyivel is ment uram, 80-al?", n meg felhborodottan visszanztem r: "Trabanttal 80-al felfel, mg mit nem." El is engedett.
Az n Trabis plyafutsomnak egy karambol vetett vget, s br az tkzs 50-el trtnt (nem adtam meg egy jobbkezet s beleszaladtam egy Punto oldalba) senkinek nem lett semmi baja - nekem sem, aki nem voltam bektve.
Els autnak, amolyan zzhat tanulverdnak szerintem a Trabi idelis, vrosban, ha sszel megy az ember, akkora karambolba nehz belefutni, hogy komolyabb srlst szenvedjen a tulaj miatta, orszgton viszont veszlyes. Olcs a fenntartsa s a javtsa, radsul a kezdetben gyakori horzsolsok nem szzezrekbe, csupn fillrekbe kerlnek. Aztn ott van mg a kihagyhatatlan Trabantos feeling, amit igazn csak az rthet meg, aki mr lt Trabantban. Szerintem fiatal korban nem is kell tl j autval kezdeni, nem szgyen Trabival ztygni, st vessetek meg, de nekem mg a Trabis csajok is bejnnek. Kttem rulez.
Emd Lszl
Forrs: A5
Little Boy kiegsztse: nekem is bejnnek a Trabis csajok.... :) |