Prototpus: P 603
Prokee 2005.09.19. 22:10
Nos, minden ellenkez hresztelssel ellenttben az id nem llt meg 1963-64 krnykn Zwickauban, st, mg csak le sem lassult. Ennek kes bizonytka a most ismertetend prototpus, amelynek gyri dokumentcijn az 1966-os dtum lthat
Hogy rtsk, s megrtsk a 603 technikai s trtnelmi httert, egy kis felvezets:
Az els Trabantot, amelyet mg P50-nek hvtak, 1958-ban mutattk be, m eldje s mszaki alapja a szmos konstrukcis klnbsg ellenre is a P70 volt, amelynek alaptlete mg a hbor elttre nylik vissza. A hbors Nmetorszgtl rklt F9 gyrtsa magtl add tlet volt, hiszen a puszttsbl led orszgnak gyorsan, olcsn kszl autkra volt szksge. A megviselt ipar azonban nem volt kpes a megfelel mennyisg s minsg acl, illetve egyb fm alapanyagot ellltani, gy ms megoldsra volt szksg. gy szletett meg az akkor ( s valljuk meg, ma is ) risinak tn tlet, a fm vzra ragasztott/csavarozott manyag. Az alapanyagot gyapothulladkbl ( ami akadt bven ) s mgyantbl "stttk", amely tbb rt ignyelt ugyan, m nagy mennyisgben gyrtva elegendnek bizonyult az akkor mg gyermekcipben jr motorizci kiszolglshoz.
Az ily mdon gyrtott P70 azonban akkoriban mr a maga alvzas konstrukcijval s az eldtl rklt hajtslnccal maradinak s gazdasgtalannak bizonyult, gy a zwickaui mrnkk megkaptk a feladatot: egy tmegmretekben, gyorsan, olcsn gyrthat, megbzhat s ignytelen, m csaldok szmra is hasznlhat kisaut terveinek elksztst. 1958 jlius 10-n be is mutattk az j autt, amely mg AWZ P50 nvre hallgatott. Nevt az eldhz hasonlan kapta, az AWZ az AutomobilienWerke Zwickau rvidtse, a P a manyagkarosszrit ( plasztik ), a szm pedig az 500 cm3 lkettrfogatot jelenti.
Vggigondolva az akkori trtnelmi s technikai krlmyeket, ez mg nyugati mrcvel mrve is egy korszer autnak volt tekinthet, hiszen az akkori vetlytrsak e kategriban a Fiat 500, az NSU Prinz I, a BMW 600 s a Goggomobil 400 voltak, melyek egytl egyig farmotoros, htskerkhajtsak voltak, gy vagy az utasok szmthattak lnyegesen szkebb helyre, vagy a csomagoknak alig maradt hasznos tr. A fronthajts kln szenzciszmba ment akkoriban, hiszen mg a felsbb kategrikban is alig-alig hdtott. A kttem motor sem szmtott mg korszertlennek, hiszen ilyen hajtotta DKW, Saab, Zndapp, Hanomag mrkkat is, amelyek ebben az idben komoly gyrtnak szmtottak a kisautk kztt. Nem volt utols szempont az r sem, hiszen amg egy Renault Dauphine 17000 mrkrt volt kaphat, egy Simca-Arondert 18500 mrkt krtek, s mg egy Wartburg is 14000 mrkt kstlt, a Trabantot ennek kevesebb, mint felrt, 7450 mrkrt gurthatta haza a boldog tulajdonos
1964-ben aztn utcra kerltek az els 601-esek, amelyek mr modernizlt karosszrit, a 600-astl rklt motort kapott, m mr nem szmtott oly kiugr konstrukcinak, mint a P50. Br a mrnkk szolgltak mg meglepetsekkel, mint az 1965-tl rendelhet automata kuplung ( Hycomat ), m felmerlt az igny az alapkonstrukci atgondolsra. Ebben az idben a szocialista orszgok autipara ( az NDK-n s Csehszlovkin kvl ) csupn licencek alapjn gyrtott autt, mgpedig a kvetkezek szerint:
Lengyelorszg: Fiat 125 licenc Romnia s Bulgria: Renault 8 licenc Jugoszlvia: Fiat 600 licenc ( Zastava 750 ) Szovjetuni: Fiat licenc ( Zsiguli ), gyrts beindulsa
A Zwickaui gyr azonban tovbb jrta a maga tjt, s 1966. december 30-n elkszlt az j tpus, a 603 dokumentcija. Az autt nem kis rszben exportra szntk, gy a piaci ignyek felmrse alapjn tbb verziban terveztk a piacradobst, s ( mint a dokumentci rja ) a tervezs elsdleges szempontjai az 1970-es vben vrhat knyelmi s menetteljestmny-ignyek voltak. Hogy miben lltak ezek ?
- Alapkonstrukci: nhord, termszetesen manyagborts karosszria, 2830 mm-es tengelytv, McPherson-felfggeszts ell, 670/730 kp-os tengelynyoms-eloszts -Karosszria: Hossz 3735 mm, hromajts karosszria, ngyszemlyes utastr, melegvz-fts ( a kt nagyobbik motornl ), zemanyagtank a hts ls alatt. -Futm: Els McPherson felfggeszts, alul hromszg-lengkarokkal, hts hosszlengkarok, csavarrugk. Duplex fkek ell, simplex fkek htul, fkrsegtvel. -Kormnym: Mint a 601-nl. -Motor: Hrom verzi a klnbz piaci ignyek szerint. a. Kttem, kthengeres motor, 600 cm3, 30 LE, a P63/64-es motor fejlesztett vltozata b. KKM 51 - Forgdugattys, egytrcss ( Wankel- ) motor, 500 cm3 szmtott trfogat, 55 LE, szria NSU motor licence. c. Ngyhengeres, ngytem motor, 1000 cm3, 40 LE, Skodval kzs fejleszts.
A tervek szerint a sorozatgyrts 1969 oktberben indult volna. A nullszria s a prbazem 6,77 milli keletnmet mrkt emsztett fel. A ngytem motor pnzgyi fedezett a Skodval kzsen teremtettk volna el, ez 15 milli keletnmet mrks vrhat kltsggel jrt volna, a teljes projekt ( a sorozatgyrts kezdetig ) 42 milli NDK-mrkt ignyelt volna, melynek eredmnyekppen az indulstl vi 90000 jrmvet s megfelel mennyisg ptalkatrszt lltottak volna el.
A ksz autk rai a kvetkezkppen alakultak volna: -Alapvltozat: 8150 mrka -Bvtett felszereltsg: 8950 mrka -Bvtett felszereltsg Wankel- vagy ngytem motorral: 10300 mrka
1968-ra az zemi- s gyrtsprbk alapjn nmileg mdosultak. Ekkorra a palettn mr a Skoda 1000MB motorja, a Wankelmotor s a Wartburg 3 hengeres, kttem, vzhtses motorja szerepelt. A teljesen ksz autt sorozatgyrtstl mr csak a gyrtsor fellltsa vlaszotta el...
Vgl elrkezett 1968 decembere, amikor a terveket s a gyrtst lelltottk. Az okok nem mszaki jellegek voltak, hiszen az aut gyakorlatilag szriarett volt. Hogy mgis mi okozta a tervek kudarct : -1968-ra a a Wankel-motor licence lejrt, s az NSU gyr megvltozott marketingpolitikja miatt nem kvnta a szerzdst meghosszabbtani. -A csehszlovkiai megszlls miatt a politikai s gazdasgi kapcsolatok megromlottak, gy a Skoda gyr motorjra nem szmthattak. -Az AWZ sajt kapacitsa, illetve az eisenachi Wartburg gyr motorgyrt kapacitsa nem fedezte volna az j tpus motorignyt.
Ezen okok, valamint a ksbbi politikai stratgia miatt a 603 rkre lom s elpocskolt pnz maradt...
|