A kisbri elektromos zemben kszlt nhny vvel ezeltt, kimondottan versenyzsi cllal. Ugyanis az elektromos autknak is szerveznek versenyeket, s nem kell kinevetni ket, mert nem csupn a megtett tv szmt, hanem akr a sebessg is. Elektromos krkben mindkt tnyezt jelentsen befolysolja a sly, gy a kategrikat is az autk slya alapjn osztjk be. A szban forg Trabi kt nemzetkzi versenyen vett rszt, s mindkt alkalommal nyert a kategrijban.
Mszaki felptse annyira egyszer, hogy nem is rtem, mirt nem ezt a fajta hajtst talltk fel elbb, mirt a bonyolult Otto vagy dzel rendszert. Adott egy villanymotor, mellyel egy teljesen htkznapi sebessgvltn keresztl meghajtjuk a kerekeket. Ennyi. Na persze elektronikusan mr kicsit bonyolultabb a helyzet.
A motor 60 voltos, ezt a feszltsget 10 darab 6 voltos akkumultor biztostja a szmra, melyekbl kett a rgi motor helyn tallhat, nyolc pedig az egykori hts ls krnykn. Van mg egy 12 voltos akkumultor is, de az teljesen fggetlen a hajtsi krtl, pusztn a vilgtsrt felel. Persze itt is van egy kis csalafintasg, mert ha ez az aksi lemerlne, a visszatltsi rendszer a hajtsi krt terheln, ami a sebessg, s a megtehet tv rovsra megy.
gy aztn egy kapcsolval kiiktathatk a fklmpk - 2x21 watt nem kevs sprols-, ami a versenyek specil szakaszain megengedett, a kzti rszen viszont meg kell felelni a KRESZ elrsoknak, gy ott kell a fklmpa.
Az aksik rettent bdsek, nem a jl ismert amperszaguk van, hanem a vegyi folyamat sorn keletkez savanyks, kellemetlen illat. Azrt kerltek a manyag dobozokba, hogy ne ez terjengjen az utastrben. A kk ggecsvn keresztl szellznek, ez az sszes anyag kibocsts, ami az autbl jn.
A nagy doboz mgtt tallhat a tltrendszer elektronikja, melyet simn a hzi 220 voltra kell csatlakoztatni, magyarul be kell dugni a konnektorba. Nagyjbl hrom ra alatt tlti fel teljesen a rendszert. A tltsi metdus nem lineris ramfogyasztssal trtnik, gy nehz kiszmolni, mennyibe kerl, de a hrom ra alatt nagyjbl hromszz forintot eszik.
A teljesen feltlttt akkumultorokkal, egy szemllyel stabil 70 km/h sebessgre kpes, s 100 km tvot tud megtenni. Teht 100 kilcsi, mondjuk vrosban 300 forintrt, nos azt hiszem ez az ltalam ismert leggazdasgosabb jrm. s nem is fstl.
Eredetileg sportfutm kerlt a kasztni al, s a vltt is egyedileg ttteleztk, ahogy versenyzs kvnta. A motor akkora ert tud kifejteni, hogy rendszeresen eltrte a fltengelycsuklkat, s a versenyzk nem is hasznltk a sebessgvltt, a rajtnl ngyesbe kapcsolt a pilta, s csak nyomta a gz (ram?) pedlt. Mindenhol elment gy is.
Mostanra ezeket az alkatrszeket szrira alaktottk vissza, mivel a jelenlegi tulajdonos minden nap hasznlja. Munkba jr vele. Norml lengscsillaptk, s teljesen egyszer Trabant-vlt kerlt bele. Az egyest most sem kell hasznlni, kettesbl is simn megldul, egyedl nagyobb emelkedknl van szksg a legkisebb fokozatra. s teljesen alkalmas a vrosi forgalomban val utazsra, olyan vele menni, mint egy Trabanttal.
Annyira vicces, hogy a motort nem kell beindtani, csak belni s nyomni a pedlt, hogy vgig vihorsztam, amg fordultunk egyet. A forgalom mit sem tud arrl, hogy ez spci jrm, gy a mgttnk levk ugyangy dudlnak s villognak, keresztezdsben ugyangy semmibe veszik, mint egy norml Trabit. Egyedl a bdssgre nem panaszkodnak.
Mr csak az a krds merl fel, mirt nem ilyen minden aut? A magyarzat egyszer: rohadt drga az talakts. Nemcsak az aksik darabjnak 45 ezer forint krli ra, de a villanymotor, a vezrl elektronika, a tlt elektronika, s persze a haznkra oly jellemz bonyolult, hosszadalmas engedlyeztetsi procedra is drga.
Legviccesebb az tirats. Mr az eredetvizsga is nehzsgekbe tkztt, de aztn az trs kltsge - ami ugye hengerrtartalom-fgg - teljesen meghaladta az okmnyiroda kpessgeit. Nhny napos tanakods utn arra jutottak, hogy az ltalnos Trabantok 600 kbcentijvel szmolnak, s ugyanezt tette a biztost is a ktelez felelssgbiztostsnl.
A technolgia kzben rohamlptekkel fejldik. Ez a villanymotor pldul megvan vagy 40 kil, a legjabb hasonl tudsak pedig mr alig nyomnak 8 kilt. Emellett a visszatltsi rendszerek is sokat fejldtek. Ebben a Trabiban mg nem hasznlhat rtelmesen, ugyanis a menetkzbeni tltse elhanyagolhat mennyisggel hosszabbtja meg a megtehet tvot, gy szmra marad a konnektor.
Azok a dolgok, amik viszont hosszabbtanak a tvon, teljesen kzenfekvk. Keskeny gumik, j kemnyre fjva - 3 bar -, zsokszer testalkat, s semmi csomag, max. egy hitelkrtya. s akkor mg nem is beszltnk azokrl a spci kenanyagokrl, amikkel mondjuk a kerkcsapgyakat be lehet kenni, hogy knnyebben szaladjanak. Ezek mr olyan rtechnolgiai cuccok, hogy ha nem a villanyhajtsrt lnek fejbe a sarkon az olajtrsasgok brgyilkosai, akkor ezekrt.
Szval egyelre nem ez a megolds a kzlekedsi krnyezetvdelemre, br az is lehet, hogy csak addig drga, amg az olajhasznlat fel irnytjk az embereket. Ha az elfogyott, jn a villany, s ezt kell mindenki ltal elrhetv tenni. s ha mr mindenkinek lesz villanyautja, lehet jra felemelni az zemeltetsi kltsgeket, akr a benzinrat. Mindenestre a hajzs terletn mr nagyon elterjedt a villanyhajts, s ezerrel megy a fejlesztsek tesztelse.
Forrs: http://totalcar.hu