Gyjts bellts -Elektronikus gyjts-
Little Boy 2005.09.15. 22:02
Trabant elektronikus gyjts belltsnak tmutatja ;-)
Hogyan lltsuk be az elektronikus gyjtst?
Vgre elszntam magamat, hogy megint rjak egy kicsit a szerelsrl, nagy blre engedett szveg ksretben.:) De mivel mr csak ilyen vagyok ezrt nzd el nekem, kedves olvas! Szval. A Trabant 601-eseket 1986-tl tranzisztoros (nem tirisztoros, ahogy sokan rosszul tudjk) gyjtssal szlltjk.
Mi jellemz erre a gyjtrendszerre?
A HALL fle kapcsolkr alkalmazsa teszi nagyon tletess a berendezs mkdst. Ez az ramkr egy mgnes DLI plusnak hatsra zr. Ha jl megnzed, akkor az a kis trcsa szersg ami az egsz fltt prg egy mgnesgyr 180 foknyi szaki s 180 foknyi dli plussal.:) Ez a szerkezet jelet ad a vezrlegysgnek, ahol lezajlik a szintkirtkels s ennek segtsgvel vltakozva vezrli a hengerek vgfokozat tranzisztorait, vagyis feszltsggel ltja el hol egyik, hol msik gyjttekercset.
1. Mindenkor biztos szikrakpzs, nincs prell, biztos szikra magas fordulatszmokon is
2. Teljesen karbantartsmentes (nem kell 5000 km-enknt gyjtst lltani, csupn motorgenerlkor;) )
3. Nincs mechanikus alkatrsze (pl. megszakt), hacsak a csapgyak nem azok.:)
4. Nincs hozz rpslyos elgyjts-szablyz. Minden fordulatszm mellett ugyanakkor gyjt. De elnye az, hogy a gyjts pontos belltshoz nem kell rpslyfesztt hasznlnunk!
Htrnya: ha meghibsodik, akkor nagy gz van, mert pl. a vezrl rsz nem javthat - hzilag - (lecsiszolt chipek, legyantzott kis ramkrk - csak elektronikai mhelyben tudjk, de k is titkoljk az adatokat.:( ) s elgg nehzkes a hibakeress s ha ki kell cserlni, akkor vagy bontottat rakhatunk bele (kb. 10.000Ft/komplett) vagy pedig utngyrtottat (kb. 20.000Ft/kszlet). Persze az rak nagyban fggnek bonttl-bolttl (van ahol olcsbb, van ahol drgbb). Ja s van mg egy dolog amirt sokan nem szeretik, hogy nincs benne rpslyos elgyjts-szablyz szerkezet, mindenkor ugyanazon a ponton adja a szikrt. De ennyire ne is menjnk bele a tmba, mert most csak a gyjtsbelltsrl lesz sz.
A gyjtsbelltst mikor clszer elvgezni?
n akkor szoktam megejteni, ha csrg a motor s nem a kox okozza, ami lerakdott az gstrben, vagy a hengerek KIPUFOG NYLSAIBAN, vagy valami gz van az alapjrattal (ha kihagyogat, s jeladra visszavezetheten, akkor szrtsuk ki a jelad egysget, mert akkor csinl ilyesmit, ha vizet kapott). Mivel ez a gyjtrendszer magtl - ha mindent jl csinltunk - nem lltdhat el, ezrt az llts az esetleges motorkopsok miatt is szksgess vlhat. Szval, amikor az a gyan, hogy koxos az gstr, akkor ugyebr az ember leszedi a hengerfejeket, lepucolja ket s a dugk tetejt is a FHP-on megpucclja. (Csak megjegyzem, ha mr emltettem, hogy a motorkops, csapgyak lgsa, csapszegek elkopsa akr pr mm-rel is eltolhatja a gyjtst.) De mit is csinljunk a pucols utn? Jobbra elfordtom teljesen a kormnyt, esetleg ell felemelem a kocsit s leveszem a jobb oldali kereket. Elfordtom a jeladhzat rgzt rugkart (VIGYZAT SZORULHAT s emiatt LE IS TRHET! Eltte egy kis csavarlaztt neki, ha nem engedelmeskedik). Leszedem a jelad fedelt. Az elzleg mr leszedett gyertyapipkat a kerkdob fel elhajltom! Radom a gyjtst. Ha ilyenkor ttekerjk kzzel a motort, akkor a pipkban, felvltva kattanst fogunk hallani. Aham! Jvnk r, ht akkor nem is kell hozz semmilyen mrmszer..:) De nzzk mr vgre a belltst, eme felismers utn!;) A FHP-tl visszafel tekerem a ventilltorral a ftengelyt. Elszr is az egyes hengert figyelem, abban is a dugattyt ami a lnyeg a mi szempontunkbl. Amikor elrem a jelenlegi belltssal a gyjtsi idpontot, akkor az egyes henger PIPJBAN thz a szikra. Ezt amolyan halk csattans jelzni. A gyjtsi idpont el s mg mozgatva is kattan a pipban a szikra. Fontos, hogy a Trabi motornak elgyjtsra van szksge. Fogom a tolmrmet s megnzem, hogy vajon a dugattytet FHP eltt 3,00+-0,3 mm-rel van-e a gyjts pillanatban. Ha ez nem gy van, akkor fogom s a tolmrvel a dugattyt a kvnt helyzetbe hozom. Mg egyszer mondom, hogy a fels holtpont eltt kb. 3 mm-re kell lltani a dugattyt. Azt hogy mennyire lltom attl fgg, hogy mit akarok elrni. Nagyobb teljestmnyt pl. a 3,3mm-es FHP eltti gyjtssal rhetnk el. Ekkor azonban csrgsebb lesz a motor. A 2,7mm eltti "alatti" (2,6-0mm) elgyjts nem j! A keverk nem tud normlisan elgni s csom elgetlen keverk juthat ki ezzel a kipufogba, ertlenebb lesz a motor, esetleg alapjrata sem lesz, jobban fstl, a kipufog is hamarabb eltmdhet ettl fleg vrosi forgalomban. Ha a motor csrg akkor logikusan visszaveszem kicsit az elgyjtst, inkbb tbb lpcsben! Teht, miutn belltottam a dugt a kvnt helyzetbe, akkor oldom az (EBZA-2H) adegysg alaplapjt rgzt 2 db csavart norml csavarhzval. Csak vatosan, jl bele lehet szilrdulva! Inkbb a csavar hornyba nyomjuk bele ersebben a csavarhzt (esetleg kalapccsal meg is kocogtathatjuk a csavarhz vgt) s gy tekerjk ki, mert knnyen el lehet szrni a csavarok fejben a hornyot! Ezutn az alaplap forgatsval keressk meg azt a gyjtsi idpontot, amikor a szikra thz az egyes hengerhez tartoz pipban! Ha ez megvan, akkor rgztsk az alaplapot. Teht a dugatty helyzethez lltottuk a gyjtst a lehet legpontosabban! Ezutn nzzk meg a 2-es hengernl is ugyanezt. Ott is legyen az 1-essel megegyez a gyjtsi idpont. Ha nem bntottuk mg a vezetlapot (nyomtatott ramkr) az alaplapon, nem lltgattuk, akkor valsznleg nem is kell a 2-es hengernl lltani a gyjtson. Ezt onnan is fel lehet ismerni, hogy mg p rajta a festkptty, amivel a vezetlapot rgzt csavart gyrilag stabilizltk. Ha nem gy lenne, akkor itt a nyomtatott ramkri lap kt lefog csavarjt oldjuk s az ovlis nylsban mozgathatjuk el kiss a vezetlapot kzben a 2-es pipban hallgassuk a kattanst. Termszetesen a 2-es hengerben 180 fokkal eltolva gyjt a rendszer az egyeshez kpest. Itt a vezetlapnl csak pr foknyi, esetleg tized foknyi lltsra van lehetsgnk.
Mi van akkor, ha neked nem hallatszik semmi sem a pipban? n eddig 3 kocsin lltottam mr gyuszit s mindhromnl bejtt a fent lert dolog s nem volt a pipa zrlatos.:) Mind1. Szval a legegyszerbb dolog, ha belepattintasz a pipba egy gyjtgyertyt, aminek menetes vgt a testhez rinted. Ebben az esetben is jl fogod hallani a szikra thzst! Msik megolds. Fogj egy multimtert (Voltmr 12V) s az egyik vgt ksd egy krokodlcsipesszel a vezrlrsz (fekete doboz) testvezetkhez a gyjttekercsek felett! A msikat az egyes henger esetben pedig az egyes hengerhez tartoz gyjttekercs 1-es pontjhoz (fehr vezetk). Csodval hatros mdon a gyjts idpontjban 12V-rl 0V-ra esik a feszltsg, a 2-es henger gyjtsi idpontjban pedig ismt 12V lesz a mrt rtk. Persze lent a jeladhzban is megoldhat. Az ramkr kzps kivezetshez (7-es) kssk a mr + plust, a msikat pedig a barna vezetkhez kapcsoldhoz (31-es). A vezetkek rajta is maradhatnak! A bellts menete megegyezik a fent lertakkal. Fontos, hogy a jeladt vizsgllmpval TILOS egybektni, ellenrzs, gyjtsbellts vgett! Tnkreteheti! Csak feszltsgmrvel essnk neki. Vizsgllmpt viszont a vezrlrsz utn a tekercsekhez vezet kbeleknl, nyugodtan alkalmazhatunk!
Persze a gyjts belltst a hengerfejek levtele nlkl is elvgezhetjk! Ehhez a kicsavart gyertyafuratba dugjunk egy hosszabb csavarhzt, amely rinti a dugtett. Ahogy mozgatjuk a dugattyt a ftengellyel gy mozog a csavarhz is. Mreszkz segtsgvel mrjk le a FHP eltti rtket a csavarhzn. Ez elgg hozzvetleges rtk lesz, de gyors belltsi lehetsget biztost. A belltst meg mr fent elolvastad.:)
Remlem nem volt tl unalmas olvasmny! Szval ne flj a gyjtsbelltstl. Azt csak a szerelk szeretik tlmisztifiklni, holott ha k meg tudjk csinlni, akkor egy Trabi rajongnak s kis kzgyessggel rendelkez embernek mirt ne sikerlne?:)
Forrs: Jopi
Little Boy kiegsztse: ht azrt egy komplett elektornikus gyjts mr nem kerl 10-20 eFt-ba de nem mostani a cikk, szval ezrt bocs...remlem hasznt tudjtok venni a cikknek! :-)
|