1100
(1989-1991)
A korral haladni kellett ezrt megalkottk a a 4 tem trabantot. Mszakilag teljesen le lett cserlve minden benne, kivtel a hts felfggeszts. Motorja egy 1100ccm es 4tem VW Plo motor. Botvlts lett, ell trcsafk, j osztkr felni, j manyag lkhrtk, htslmpa, mszerfal s egyebek. Ebbl is gyrtottk a Trampot de ezt mr az tlagpolgr is megvehette, ujdonsgnak szmtott viszont a Pick-Up. A 4t-k bl sszesen 38.122 db-ot gyrtottak le. Ngytem lett a 3.000.000. trabi is. :)
1984;
Csupn a Zwickaui Trabant mzeumbl ismerjk ltt. E modell igen klnleges, mivel egy 1,3-as dzel motor hajtja. A vltozsok: Ell a homlokfal rcs mgtti rsznek a fele ki lett vgva, illetve e fltt is 3 rs. E mg kerlt a ht. A benzintank htra kerlt, errl rulkodik a hts tanknyls is. A felnik is jjak, a VW Golf I-rl szrmaznak. j ftmvet kapott errl rulkodik az 1,1-eshez hasonl spirlrug tart a motortrben. Egybknt minden ms a szria 601.
1988; 1,1X; VW
Csupn a szriagyrts Trabant 1.1-es kziknyvbl tudhatjuk biztosan ltt. Kb. 1988-ra tehet e minden bizonnyal prototpusnak kszlt jrm vjrata. Tbb egyedi tulajdonsggal tallkozhatunk rajta, de j pr rdekes rszlet is napvilgra kerl a mr emltett kziknyv segtsgvel. Egyedi mindenkppen a htmaszk: rcsozata a ksbbi 1.1-esvel ugyan megegyezik, de a tpusfelirat a rcs felett (nem a tloldalon) tallhat, st nem is egyszer tpusfeliratrl van sz: a maszk tlyukasztsval kszlt, gy a ht htst is segtette. Htsi szerepe volt az els maszk alatti merevts szlein tallhat kivgsoknak is. Tovbbi jts volt a hts lmpa is, mely -br belseje egyedi- a ksbbi szriagyrts 1.1-es htuljn kapott helyet. ( rdekes, hogy sem az 1.1S, sem az 1.1’89 nem rendelkezett e -ezek szerint- „titokban” tartott lmpkkal.) Egyedi mg a mszeregysg, mely kivitelben - br sok hasonlsgot mutat a szriagyrts prj- val- szintn egyedi: a mszerekben tbb + kijelzvel is tall- kozhatunk, de a mszerek kztti piktogramok is eltr formjak s elrendezsk is ms. rdekes rszlet a kerekek kivitele (, amely egy mr akkor javban fut szemlyaut tpusrl val (Fiat vagy VW)) , a sebvltgomb formja s „als” kulisszabortsa (gumi helyett mbr), valamint az azonost tbla (motortr, rugtorony) fordtott elhelyezse (bal rugtorony). Itt tallkozhatunk elszr -a kocsi htuljn- az IFA- Trabant tpusfelirattal. Ami a felszereltsget illeti, az aut rendelkezett az akkori 601S deLuxe extrkkal (az els kdlmpk kivtelvel): fejtmaszos els lsek, ngyklls kormny kerk, kibillenthet oldalfalvegek, krmozott els- hts lkhrtk (gumitkzkkel), motortr vilgts, fthet hts ablakveg s spec. krpitozs 1989.03 ? 1.1S VW A kzvlemny nyomsra s az akkor rendkvl feszlt (kelet)nmet politikai helyzet miatt el kellett indtani a mr rgta grt 1.1-es, ngytem VW Polo motorral szerelt Trabant gyrtst. m meglepetsre nem egy -a begrt- jkarosszrival, hanem a rgi talaktsval.Az 1.1 S az els „kzzelfoghat” vltozat volt, azonban, ahogy e kp melletti (nyugat) nmet cikkbl kiderl, tl magasra tervezett ra miatt gyrtst ekkor mg nem kezdtk meg. Teht a kpen a nlunk alig ismert 1.1 S lthat, Universal kivitelben. Klsre ugyan ersen hasonlt kttem eldjre (ell-htul keskeny fm lkhrtk, rgi htslmpa), azrt mr felismerhetk az j motor okozta jellegzetes vltoztatsok: a megemelt, j formj motorhzfedl, floldalas kivgs, korbbiaktl eltr kialakts htmaszk s a kocsi jobboldali hts „lemezn” elhelyezett benzinbetlt nyls. Az aut technikja megegyezik a nlunk ismert 1.1-esvel, csakgy, mint a belstere: a 601S-ben deLuxe extrnak szmt fejtmaszos els lsek, az automata biztonsgi vek (ell), no meg a ngyklls kormnykerk itt mr szria. Megjult a mszerfal s megjelennek az j tpus (lehzs) ablaktrlkarok (hosszabb laptokkal). A kpen lthat azonban, hogy felszereltsge igen szegnyes: mg hts ablakftse sincs
1989; 1.1; VW
Szintn az 1.1 S-nl emltett bizonytalansg miatt e modell tpusneve mr csak 1.1, de mg ez sem a vgleges vltozat Inkbb a sajt szmra kszlt, tulajdonkppen az 1.1S extrkkal felszerelt (deLuxe) vltozata: els- hts kdlmpa, tolatlmpa kibillenthet oldalfalvegek (Lim.), fthet hts ablakveg. (A krmozott, gumitkzs lkhrtk csak sejthetk, csakgy mint az, hogy ltezett ilyen felszereltsg Universal vltozat; ebben az esetben a hts ablakmos-trl berendezs is a felszereltsg rsze lehetett.) A kpen lthat, hogy az aut motorterben egyik rugtornyon sincs azonost tbla, teht v.sz. nullszris. Az Aut-Motor 1989 decemberi szmban is ez az tpus lthat (motortr- belstr kp), mivel azonban a magyar sajt viszonylag ksn kapta meg a cikkanyagot, abban az AM szmban mr lthatk az akkor mg prototpus, manyag-lkhrts, j htslmps 1.1 -es (s hts lmpinak) kpei is Mint ksbb kiderlt az utols, szriarett verzirl
1990; 1.1 Pickup;
Megjelenik a ngytem Pickup vltozata.
1990; 1.1 Tramp;
Ngytem Tramp, mr civil clokra is.
1990.05; 1.1 Lim. s Universal;
1990 mjusban megindul az 1.1-es Trabant gyrtsa. Addigra azonban a megvltozott, immron nmet politikai (s trsadalmi) helyzet miatt az aut jvje bizonytalann vlt. A kocsi fbb jellemzi; 1043 kcm-es VW Polo licensz motor 38 LE-vel, egytork Weber karburtorral, a vlt ngyfokozat (+htramenet), sajt fejleszts. A vzhtses motor miatt jobb lett a kocsi htse s ftse. A motor mrete miatt a benzintankot a csomagtart al (kvl) helyeztk el (28L), betlt- nylsa az aut jobb oldaln, htul tallhat. A kocsi elejt szmos ponton megerstettk (pl.: torpedlemez, rugtornyok, els kerkjrati vek (utastrnl, bell is). Az els futm is vltozott, (egyedi!) McPherson rendszer. Vltozott az els fk (trcsa) s a kerekek kivitele: eltr lyukeloszts - megvltozott rgz. pontok (ezrt nem csereszavatos a kttemvel). A megjult mszerfalon a km ra mellet egy kombinlt mszer tjkoztat a htkzeg hmrskletrl s a benzinszint-llsrl. A km rbl kikerltek a visszajelz fnyek s a kt mszer kztti mezn kaptak helyet, ide kerltek az jak is (olajnyoms, fkellenrz) A vszvillog visszajelzje is ide kerlt. /*Bvl a billenkapcsolk sora: a vszvillog s a htsablakfts mell megjelenik a hts kd lmpa, a ktfokozat ventiltor, Universal kivitelnl a hts ablakmos/trl, nmely kivitelnl az els kdlmpa kapcsolja./ jak a hts s fts kezel szervei is. Az lsek fejtmlsak, az utasokat automata vek vdik, a kormny ngyklls (mind a 601S deLuxe-bl val). A krpitozs sznezete nem vltozik, kivitele azonban igen: az ls krpitozsa csak enyhn, a polc s az els sznyeg azonban jelentsen talakult. A kerkdobok utastr felli merevtsei miatt megvltozik a polc s az els sznyeg mrete, kialaktsa is (mindkett kisebb lett). Az j padlvlt miatt az els sznyeg ki is van vgva. rdekessg. hogy a vlt nem kzpen van; az „anysls” fel van egy kiss eltolva. jdonsg a kt, kormnynl lv n. bajuszkapcsol: a baloldali az irnyjelz, reflektor/fny- krt; a jobboldali az ablaktrl intervallumkapcsolja. Ezek az jdonsgok mind az 1.1 S, mind az 1.1‘89-ben megtallhatak voltak /kivtel*/. A tbbi tulajdonsg azonban a 601S 1990-es, utols szrijval egyezik meg, gy a fent emltett n. kzs jellemzk is. (Itt mr rtelmet kap a Lim-nl a lyugga- tott bels tetmerevts: merevebb is teszi s a megvltozott tetkpit szellzst is biztostja). Teljesen jak azonban a bell fm merevtses, j formj s nagyobb manyag lkhrtk (ell/htul), a mr szintn emltett (Ezrt kellett a kt kivgs a hts lemezen!) j htslmpk (integrlt kdzr s tolatfnnyel), tovbb az Universal kivitelnl a hts ablakmos/trl. A felszereltsgbl nlunk, Mo-on hinyzott a hts biztonsgi v (A rgztsi pontok megvannak!), az els kdlmpk s azok kapcsolja. Emltsre mlt mg az Universal -nlunk is- szriafelszereltsgt kpez kalaptart, amely nagy mrete miatt nem tl praktikus elem.
1990. vge; 1.1;
A msodik szria kvetkez vltozsokat hozza: j els irny- jelz brk (a szintn j fekete indexhz miatt!), nagymret, VW-tl szrmaz kls visszapillant tkrk (csak a csonk egyedi). korbbiaktl eltr kialakts ablakmos tartly, az oldalba sllyesztett szivattymotorral, s fokozatosan beve- zetett j krpitozs az lseken (Lim-nl kerkdobokon s ka- laptartn is). Univensal-nl tovbb a jobboldali kls tkr (a csonk s az veg felcserlhet a hz nem), nagyobb, bil- lenthet bels tkr s motortr vilgts (a bels vilgts felkapcsolsval zemeltethet).
1991. prilis 30.;
3.096.099. darab Trabant utn a gyrts lell...
1995; 1.1 "444";
Piacra kerl az utols 444 darab Trabant Universal. Egy visszamondott trk rendelsbl marad autkat tmnek meg extrkkal, s limitlt szriaknt, szablyzott kataliztorral adjk el. |