2T Trabi motorcsere
Prokee 2006.03.10. 16:13
Prokee cikke a motorcserrl, ajnlom mindenkinek!
Elzmny: A 2005-s Nagy Nyri Tallkoz elkszletei miatt a ngytemm sajnos nem lett kszen idben. gy a "tartalk" 601-essel terveztem lemenni, mgse Suzukizzak mr... Az aut nemrgen kapott feljtott ftengelyt s hengerprt dugkkal, m valami alapvet gz volt vele, ui. folyamatosan kifjt valahol. tdik sszeszerelsre sikerlt a kifjst megszntetni, de ma sem tudom, mi volt a problma, s fleg, hol... A tallkoz utn hazafel tartva az M7-esen Martonvsr magassgban az aut 100 feletti tempnl 1-2 mp ers fmes csrgst hallatott, majd ez megsznt, egy ers fstpamacs utn norml motorhang jtt vissza. Az aut rendesen hzott mg vagy 100 mtert, majd a motor teljesen lellt. Lendletbl mg ppen begurultunk a benzinkt parkoljba, s elvettk a ktelet... A tallkozn nagy sikert aratott "Orr" motorja kerlt bele az autmba, lvn tesztelt, kiprblt motor, s elg jl brta a gyrdst...
| Teht az alaphelyzet adott: van egy Trabantunk, amiben a motor satura llt, illetve van egy msik motor, ami (tbb-kevsb) hasznlhat, ezzel szeretnnk tovaszguldani. A feladat nem egy nagy mtt, orszgt szln megfelel szerszmokkal egyedl egy ra alatt elvgezhet kis rutinnal. Az itt lert mtt ugyan garzsban volt, de egyedl, rrs tempban a fotzssal s nmi tisztogatssal egytt 2 ra alatt vgeztem vele.
 A motortr. Els lpsknt zrjuk el a benzincsapot, majd termszetesen kssk le az akkut, lehetleg mindkt plust. A kzhittel ellenttben pont mindegy, melyik plust veszzk le elbb. A maszkot csavarozzuk ki. Aki flsebb, s nem akarja megkockztatni a fnyezs srlst, velem ellenttben kiktheti a motortrnyit bovdent, s a maszkot kompletten flrerakhatja. Ha mgsem, a kpen lthat helyzetben nyugodtan trolhatjuk, nem fogja sszezrni az akku plusait. Bontsuk le a fts csveit, a gz- s szvatbovdent, a genertor s az nindt kbelezst, hajtsuk a krt mell, hogy ne legyen tba. A szvatbovden vgt fzzk be valahov, hogy az esetleges rngats kvetkeztben ne csapjon az arcunkba ! Szedjk le a gyertyakbeleket, s csavarjuk ki a kt gyertyt, majd szereljk le a lgszrhzat, a hts levegterel "laptot", s a motortakar paplant. Mg az elejn kssk le a benzincsvet, illetve a gyjts kbeleit. Elektronikus gyjts esetn vatosan hzzuk le a sarukat, ugyanis a kbel kiszakadhat a sarubl, vagy - rosszabb esetben - a jeladrl letrhet az ellendarab ! A kbelt fzzk vissza, tegyk fel a tank mell, nehogy ksbb beleakadjunk, a csvet szintn valahov fentre kell akasztani, hogy a maradk benzin ne csorogjon a nyakunkba ! Ha a csvet az tereszt szemmel egytt ktttk le (vagy szerelt, "harisnys" csvnk van), a lengscsillapt kill menetes szrra hzva tkletesen megll.
Szereljk le az nindtt. Ezt gond nlkl megtehetjk a hyperekben is megvsrolhat "L" alak imbuszkulccsal is, de a fels csavarhoz nehzkes lesz hozzfrni, az alshoz pedig szinte fekdni kell a kocsi alatt. Ezrt ldozzunk fel egy ilyen imbuszt, s vgjuk meg egyenesre. Ettl kezdve egyszerbben megoldhatjuk a leszerelst a kpen lthat mdon, teht racsni, rvid szr, 10-es fej, illetve az als csavar esetn hossz szr. A vlthzban az nindt helye elg szoros lehet ahhoz, hogy kzzel ne tudjuk kiszedni. Ilyenkor semmikppen se ssk meg kalapccsal az nindtt, hasznljunk valami fadarabot. Tkletesen megfelel erre kt kalapcs, az egyik nyelt rtmasztjuk, a msikkal megtjk az elz fejt.
Szereljk le a kipufogt. Amennyiben egyszer hatlapfej csavarokkal van felfogatva, nehz dolgunk lesz a csavarfejek megfogsval. Ha az nindt mg a helyn van, akkor a kpen lthat szgbl, ha kiszereltk, az nindt fell hozzfrnk, fellrl pedig mindenkppen dugkulccsal prblkozzunk, nagysgrendekkel egyszerbb lesz gy. A karbi fell nem gond a csavar megfogsa. Ha lehetsgnk van r, visszaszerels eltt upgrade-eljk a csavarokat. Egyszer betonvas-darabokat rhegesztve keresztben a csavarfejbe nem lesz tbbet problma a "villskulcsozs"? ui. az elfordul csavarfej a betonvasat megakasztja a dob csonkjban.
<>  <>
<>  <> Csavarjuk le a motortart- illetve az els vlttart bakok anyit, majd a motor-vlt egysget megemelve toljuk el a menetirny szerinti bal oldal fel (teht a vlt irnyba) ! gy a vltbak csavarjnak le kell ugrania a blcsrl. Ez azrt kell, mert a motor csak gy fog kifrni a doblemez mellett.
Szedjk ki a vltt s a motort sszefogat csavarokat ! Eredetileg (az nindt csavarjain kvl) ngy csavart tallunk, de ebbl ltalban csak hrom van mr az autban. Egy az akku testkbele vgn, egy a motorszm felett, egy az nindt alatt (ennek helye lthat a fenti kt kp kzl az elsn, a kp bal szln). A negyedik csavar az utbbival egy magassgban, a blcs kereszttartja mgtt tallhat, m nlkle is tkletes a rgzts, ezrt a ksbbi knny szerelhetsg rdekben ne is rakjuk majd vissza !

Valahogy gy fest majd a kiakasztott s sztkttt motor ill. vlt. Jn a legproblmsabb rsz, a motor kiemelse. Ha egyedl csinljuk, rdemes a motor fl llni, a vlt fel nzve, bal lbunkkal belphetnk a laprugktegre. Bal kzzel (ronggyal vagy kesztyvel!) fogjuk meg a turbina mgtti fggleges levegterel lemez peremt, jobbal pedig a kipufcsonkot. gy nagyjbl kzpre esik a motor slypontja. A kiemels eltt tegynk egy vastagabb rongyot a maszk alatti sszektlemezre, ugyanis gy kiemels kzben pihenskppen, vagy fogsvltshoz letehetjk a motort. Ha a rendszmkeret tl magasra lg, inkbb csavarozzuk le eltte, nehogy a letmasztott motor eltrje.
Ha a motor kiemeltk, tegyk mindenkppen valami rongyra, vagy kartonra, ui. az ide-ode forgatstl meg fog indulni a benzin... Vegyk szmba, milyen tartozkokat kell traknunk a msik motorra. Az n esetemben a gyjts, a genertor, illetve a kuplung hinyzott, illetve szakadt volt a motortart bak. Az elektronikus gyjts jeladjt, vagy a megszakts alaplapot a lendkerk oldalra lltva knnyedn, elbbi esetben kt, utbbi esetben hrom (vagy mr csak kett...) csavar oldsval leszedhetjk. Alatta elektronikus gyjts esetn a meneszttrcst, megszakts gyjts esetn a rpslyt talljuk, ezeket se felejtsk el kiszerelni.
A genertort az tszerelshez egyszerbb a fesztvvel s a genertortartval egytt leszedni, ez a blokk aljba csavart 2db M8-as csavarral, illetve a fesztt a blokkhoz rgzt tmencsavarral lehetsges. Egyes blokkokon a genertortartt tcsavarok fogjk, M8-as anyval. A motortart bakot szintn 2db anya rgzti, a ltszattal ellenttben hozz lehet frni dugkulccsal is, hiszen a gumibak oldala elg puha ehhez.
A motort ismt talpra lltva leszerelhetjk a kuplungot. Hat darab M6-os csavar fogja, ezzel leszedhet a trcsa s a szerkezet.

Az j motor beszerelse eltt ellenrizzk le, hogy a kpen lthat kis gumics helyn van-e. Ezt ugyanis elszeretettel hagyjk ki a motorbl, s ennek kvetkeztben a fts szinte nullra cskken. Ezrt, ha a kiszemelt motorbl hinyzik, ptoljuk mg az sszeszerels eltt.
A kuplung sszeszerelshez elmletileg kzpontost szksges. Ennek hinyban nagyjbl szemre elvgezhet a gyjtsrszre fellltott motoron a szerkezet s a trcsa kzpontostsa. A kpen lthat esteben ppen nem kzpontos a trcsa. Ha nem bzunk a szemmrtknkben, rintre hzzuk meg a szerkezet csavarjait, s gy szereljk vissza a motort. A ksbbiekben bemutatott mdszerrel nem lesz szksg a kzpontostsra.

Ne sajnljunk egy kis tiszttst a beszerelsre vr motortl. A karburtornak brmikor szksge lehet egy kis lltgatsra, szerelsre, ne legyen mr egy messzirl is visszataszt srgombc ! Legalbb a kpen lthat mrtkben tisztogassuk le a karburtort !
Ez termszetesen a vlt harangjra is igaz, gy a ksbbi esetleges olajfolys nyomt is knnyebb lesz megtallni.

A kpen lthat a ktfle gyjtshz. Lehetsg szerint a felst hasznljuk, hiszen jval knyelmesebben nyithat s zrhat vele a gyjtsfedl, valamint a ki-beszerelnl sem akadunk fel olyan knnyen. (Persze az n esetemben ezt nem sikerlt megoldani, mert az utbbi 18 vben meg sem mozdtott csavarok nekem sem akartak kitekeredni :) )
Pusztn az rdekessg kedvrt: ha lehetsgnk van r, szerezznk be a kpen lthathoz hasonl kszj-fesztt, lnyegesen leegyszersdik a Trabantnl eredetileg igen macers kszj-feszts.
Ha mindent felszerelttnk a motorra, mehet a helyre. Ha a kzpontosts sikerlt, vagy lazra hagytuk a szerkezetet, a turbinval megmozgatva a motort elg gyorsan ssze fog kattanni a motor s a vlt. Szksg esetn az nindt csavarjaival finoman sszehzhatjuk ket, de kzben forgassuk meg a motort, nehogy sszefeszljn a tengely a trcsval. A knnyebbsg kedvrt tegyk hrmas fokozatba a vltt, gy a motor forgatsval rezhet lesz, mikor csszott ssze a vlt s a trcsa (persze csak fixre hzott szerkezettel...)
A kpen lthat, miknt hzhatjuk fixre az rintre sszerakott szerkezetet. Termszetesen a hely elg kevs lesz, teht szksg lesz arra, hogy a motort ide-oda forgassuk a turbinalaptnl fogva.
Kvetkezhet a csvek, kbelek, bovdenek visszaktse. Figyeljnk arra, hogy a benzincs az kszj s a genertor-lapt kzelben fut, teht mindenkppen fixen helyezzk el, biztonsgos tvolsgban mindentl ! A genertor kbeleit szintn vatosan vezessk, hiszen nincs tvol a kipufcsonk, ami knnyen meggetheti, csinos tzijtkot varzsolva a biztostatlan kbelbl...
Ksszk vissza a tartbakokat, tegyk vissza az nindtt, kipufogt, fftscsveket, stb... Nyissuk ki a benzincsapot, s vrjunk egy percet - ha nem kezd el dlni a karburtorbl a benzin, akkor a tszelep is rendben van. Rakjuk fel a maszkot, tegyk fel az akkusarukat, s indtsunk...
A teljessg kedvrt sztszedtem a megllt motort, kvncsi voltam, mi okozta a megllst...
Az egyes hengerbl kiszerelt gyertrl mr a helysznen gondoltuk, hogy komoly problma lehet. Sajnos nagy felbontsban sem sikerlt szebbet fotznom, de taln gy is ltszdnak a rgett fmszemcsk.
A hengerfejek leszedse utn viszont ktsges lett, ui az egyes henger dugattyja simn kokszosnak tnt, mg az kettes hengerben jl lthatan ott figyelt nhny fmszemcse. ( Az egyesben lthat folyadk a meglls utn a gyertyanylson betlttt 2T-olaj)

Kis kapirgls utn aztn kiderlt. Fell a kettes henger, nagyjbl egyenletes kokszolds, kevs tjutott szemcsvel, mg alul, az egyesben a fels, meggett rteg megkapargatsa utn kiderl, hogy kb. 0.5 mm vastag fmszemcse-rteg gett a kokszba...
Vgl a blokk sztnyitsa utn egyrtelmen kiderl, hogy az egyes henger hajtkarcsapgya hallozott el, mozdthatatlann megszorulva. A rseken, illetve a hatjkar pereme mellett lthat a csapgy sztkendtt anyaga.
Teht, brmennyire is srti a hisgomat, nem a feljtott ftengely minsgvel volt problma. A jelensg egyrtelmen helytelen hasznlatbl, vagy kense elgtelensgbl ered ttlmelegedsre vezethet vissza. gy aztn be kell lssam, hogy akr gy, akt gy, a hiba bennem volt. Valsznleg kt mernyletet is elkvettem az aut ellen. Hazafel ugyanis tiszta 95-s benzint tankoltunk, s n kevertem hozz olajat, vlheten elszrtam a keversi arnyt. Radsul ezutn az M7-esen 100-110 feletti tempval mentnk a 70-es ttl Martonvsrig, alaposan megterhelt autval... |
Forrs: http://twk.lusteenet.hu
|