Gyújtás beállítás -Elektronikus gyújtás-
Little Boy 2005.09.15. 22:02
Trabant elektronikus gyújtás beállításának útmutatója ;-)
Hogyan állítsuk be az elektronikus gyújtást?
Végre elszántam magamat, hogy megint írjak egy kicsit a szerelésről, nagy bőlére engedett szöveg kíséretében.:) De mivel már csak ilyen vagyok ezért nézd el nekem, kedves olvasó! Szóval. A Trabant 601-eseket 1986-tól tranzisztoros (nem tirisztoros, ahogy sokan rosszul tudják) gyújtással szállítják.
Mi jellemző erre a gyújtórendszerre?
A HALL féle kapcsolókör alkalmazása teszi nagyon ötletessé a berendezés működését. Ez az áramkör egy mágnes DÉLI pólusának hatására zár. Ha jól megnézed, akkor az a kis tárcsa szerűség ami az egész fölött pörög egy mágnesgyűrű 180 foknyi északi és 180 foknyi déli pólussal.:) Ez a szerkezet jelet ad a vezérlőegységnek, ahol lezajlik a szintkiértékelés és ennek segítségével váltakozva vezérli a hengerek végfokozat tranzisztorait, vagyis feszültséggel látja el hol egyik, hol másik gyújtótekercset.
1. Mindenkor biztos szikraképzés, nincs prell, biztos szikra magas fordulatszámokon is
2. Teljesen karbantartásmentes (nem kell 5000 km-enként gyújtást állítani, csupán motorgenerálkor;) )
3. Nincs mechanikus alkatrésze (pl. megszakító), hacsak a csapágyak nem azok.:)
4. Nincs hozzá röpsúlyos előgyújtás-szabályzó. Minden fordulatszám mellett ugyanakkor gyújt. De előnye az, hogy a gyújtás pontos beállításához nem kell röpsúlyfeszítőt használnunk!
Hátránya: ha meghibásodik, akkor nagy gáz van, mert pl. a vezérlő rész nem javítható - házilag - (lecsiszolt chipek, legyantázott kis áramkörök - csak elektronikai műhelyben tudják, de ők is titkolják az adatokat.:( ) és eléggé nehézkes a hibakeresés és ha ki kell cserélni, akkor vagy bontottat rakhatunk bele (kb. 10.000Ft/komplett) vagy pedig utángyártottat (kb. 20.000Ft/készlet). Persze az árak nagyban függnek bontótól-bolttól (van ahol olcsóbb, van ahol drágább). Ja és van még egy dolog amiért sokan nem szeretik, hogy nincs benne röpsúlyos előgyújtás-szabályzó szerkezet, mindenkor ugyanazon a ponton adja a szikrát. De ennyire ne is menjünk bele a témába, mert most csak a gyújtásbeállításról lesz szó.
A gyújtásbeállítást mikor célszerű elvégezni?
Én akkor szoktam megejteni, ha csörög a motor és nem a kox okozza, ami lerakódott az égéstérben, vagy a hengerek KIPUFOGÓ NYÍLÁSAIBAN, vagy valami gáz van az alapjárattal (ha kihagyogat, és jeladóra visszavezethetően, akkor szárítsuk ki a jeladó egységet, mert akkor csinál ilyesmit, ha vizet kapott). Mivel ez a gyújtórendszer magától - ha mindent jól csináltunk - nem állítódhat el, ezért az állítás az esetleges motorkopások miatt is szükségessé válhat. Szóval, amikor az a gyanú, hogy koxos az égéstér, akkor ugyebár az ember leszedi a hengerfejeket, lepucolja őket és a dugók tetejét is a FHP-on megpuccálja. (Csak megjegyzem, ha már említettem, hogy a motorkopás, csapágyak lógása, csapszegek elkopása akár pár mm-rel is eltolhatja a gyújtást.) De mit is csináljunk a pucolás után? Jobbra elfordítom teljesen a kormányt, esetleg elől felemelem a kocsit és leveszem a jobb oldali kereket. Elfordítom a jeladóházat rögzítő rugókart (VIGYÁZAT SZORULHAT és emiatt LE IS TÖRHET! Előtte egy kis csavarlazítót neki, ha nem engedelmeskedik). Leszedem a jeladó fedelét. Az előzőleg már leszedett gyertyapipákat a kerékdob felé elhajlítom! Ráadom a gyújtást. Ha ilyenkor áttekerjük kézzel a motort, akkor a pipákban, felváltva kattanást fogunk hallani. Aham! Jövünk rá, hát akkor nem is kell hozzá semmilyen mérőműszer..:) De nézzük már végre a beállítást, eme felismerés után!;) A FHP-tól visszafelé tekerem a ventillátorral a főtengelyt. Először is az egyes hengert figyelem, abban is a dugattyút ami a lényeg a mi szempontunkból. Amikor elérem a jelenlegi beállítással a gyújtási időpontot, akkor az egyes henger PIPÁJÁBAN áthúz a szikra. Ezt amolyan halk csattanás jelzni. A gyújtási időpont elé és mögé mozgatva is kattan a pipában a szikra. Fontos, hogy a Trabi motornak előgyújtásra van szüksége. Fogom a tolómérőmet és megnézem, hogy vajon a dugattyútető FHP előtt 3,00+-0,3 mm-rel van-e a gyújtás pillanatában. Ha ez nem így van, akkor fogom és a tolómérővel a dugattyút a kívánt helyzetbe hozom. Még egyszer mondom, hogy a felső holtpont előtt kb. 3 mm-re kell állítani a dugattyút. Azt hogy mennyire állítom attól függ, hogy mit akarok elérni. Nagyobb teljesítményt pl. a 3,3mm-es FHP előtti gyújtással érhetünk el. Ekkor azonban csörgősebb lesz a motor. A 2,7mm előtti "alatti" (2,6-0mm) előgyújtás nem jó! A keverék nem tud normálisan elégni és csomó elégetlen keverék juthat ki ezzel a kipufogóba, erőtlenebb lesz a motor, esetleg alapjárata sem lesz, jobban füstöl, a kipufogó is hamarabb eltömődhet ettől főleg városi forgalomban. Ha a motor csörög akkor logikusan visszaveszem kicsit az előgyújtást, inkább több lépcsőben! Tehát, miután beállítottam a dugót a kívánt helyzetbe, akkor oldom az (EBZA-2H) adóegység alaplapját rögzítő 2 db csavart normál csavarhúzóval. Csak óvatosan, jól bele lehet szilárdulva! Inkább a csavar hornyába nyomjuk bele erősebben a csavarhúzót (esetleg kalapáccsal meg is kocogtathatjuk a csavarhúzó végét) és úgy tekerjük ki, mert könnyen el lehet szúrni a csavarok fejében a hornyot! Ezután az alaplap forgatásával keressük meg azt a gyújtási időpontot, amikor a szikra áthúz az egyes hengerhez tartozó pipában! Ha ez megvan, akkor rögzítsük az alaplapot. Tehát a dugattyú helyzetéhez állítottuk a gyújtást a lehető legpontosabban! Ezután nézzük meg a 2-es hengernél is ugyanezt. Ott is legyen az 1-essel megegyező a gyújtási időpont. Ha nem bántottuk még a vezetőlapot (nyomtatott áramkör) az alaplapon, nem állítgattuk, akkor valószínűleg nem is kell a 2-es hengernél állítani a gyújtáson. Ezt onnan is fel lehet ismerni, hogy még ép rajta a festékpötty, amivel a vezetőlapot rögzítő csavart gyárilag stabilizálták. Ha nem így lenne, akkor itt a nyomtatott áramköri lap két lefogó csavarját oldjuk és az ovális nyílásban mozgathatjuk el kissé a vezetőlapot közben a 2-es pipában hallgassuk a kattanást. Természetesen a 2-es hengerben 180 fokkal eltolva gyújt a rendszer az egyeshez képest. Itt a vezetőlapnál csak pár foknyi, esetleg tized foknyi állításra van lehetőségünk.
Mi van akkor, ha neked nem hallatszik semmi sem a pipában? Én eddig 3 kocsin állítottam már gyuszit és mindháromnál bejött a fent leírt dolog és nem volt a pipa zárlatos.:) Mind1. Szóval a legegyszerűbb dolog, ha belepattintasz a pipába egy gyújtógyertyát, aminek menetes végét a testhez érinted. Ebben az esetben is jól fogod hallani a szikra áthúzását! Másik megoldás. Fogj egy multimétert (Voltmérő 12V) és az egyik végét kösd egy krokodílcsipesszel a vezérlőrész (fekete doboz) testvezetékéhez a gyújtótekercsek felett! A másikat az egyes henger esetében pedig az egyes hengerhez tartozó gyújtótekercs 1-es pontjához (fehér vezeték). Csodával határos módon a gyújtás időpontjában 12V-ról 0V-ra esik a feszültség, a 2-es henger gyújtási időpontjában pedig ismét 12V lesz a mért érték. Persze lent a jeladóházban is megoldható. Az áramkör középső kivezetéséhez (7-es) kössük a mérő + pólusát, a másikat pedig a barna vezetékhez kapcsolódóhoz (31-es). A vezetékek rajta is maradhatnak! A beállítás menete megegyezik a fent leírtakkal. Fontos, hogy a jeladót vizsgálólámpával TILOS egybekötni, ellenőrzés, gyújtásbeállítás végett! Tönkreteheti! Csak feszültségmérővel essünk neki. Vizsgálólámpát viszont a vezérlőrész után a tekercsekhez vezető kábeleknél, nyugodtan alkalmazhatunk!
Persze a gyújtás beállítását a hengerfejek levétele nélkül is elvégezhetjük! Ehhez a kicsavart gyertyafuratba dugjunk egy hosszabb csavarhúzót, amely érinti a dugótetőt. Ahogy mozgatjuk a dugattyút a főtengellyel úgy mozog a csavarhúzó is. Mérőeszköz segítségével mérjük le a FHP előtti értéket a csavarhúzón. Ez eléggé hozzávetőleges érték lesz, de gyors beállítási lehetőséget biztosít. A beállítást meg már fent elolvastad.:)
Remélem nem volt túl unalmas olvasmány! Szóval ne félj a gyújtásbeállítástól. Azt csak a szerelők szeretik túlmisztifikálni, holott ha ők meg tudják csinálni, akkor egy Trabi rajongónak és kis kézügyességgel rendelkező embernek miért ne sikerülne?:)
Forrás: Jopi
Little Boy kiegészítése: hát azért egy komplett elektornikus gyújtás már nem kerül 10-20 eFt-ba de nem mostani a cikk, szóval ezért bocs...remélem hasznát tudjátok venni a cikknek! :-)
|