A rendelet (amit mg senki sem ltott eredeti formjban) arra ktelezi a kttem tulajdonosokat, hogy kataliztorral szereljk fel a csaldi kedvencet. Akinek 2004. mjus 1-e ta szerepel a forgalmiban a neve, annak 2005. jlius 1-ig, akinek eltte, annak 2008. janur 1-ig kell megtennie ezt a lpst, ami igen fjdalmas a tulajnak s a pnztrcjnak egyarnt, de mit r a rendelet, ha nem lehet teljesteni? Gondolok itt arra, hogy Magyarorszgon nem kaphat olyan kataliztor, ami megfelelne a Trabantok/Wartburgok szmra s a szervizekben se tudnak semmit sem az rrl, sem a garancia idejrl, egyszval semmit sem tud senki semmit. s pont ez zavar minket, kttem-tulajdonosokat. Ltezik mg egy megolds, mgpedig a ngytem motor beszerelse. Erre alkalmas motor a Fiat 127, Panda, Abarth, Suzuki Maruti 800, s mg egy-kt Suzuki motor. Igen m, de hiba van kompatibilis motortpusbl, kell szerezni Trabant/Wartburg vlt s a bizonyos mrka motorjhoz egy kzbettet, ami vagy gyenge minsg s gyorsan tnkremegy, vagy j minsg, de az ritka. Ezenkvl j llapot motort is nehz beszerezni, mert bizony a fenn emltett motortpusok sem mostaniak, teht fel kell ket jtani. Az aut blcsjt is t kell alaktani, Trabant 500/600/601-nl az zemanyagtartlyt is htra kell helyezni a csomagtartba, vagy al. Utna mehetnk az okmnyirodba, ahol rengeteget kell vrni s az sem biztos, hogy jl tltik ki a paprokat (erre ksbb kitrek), ha ezzel kszen vagyunk, vihetjk az autt mszaki vizsgra s itt lesz nagy szerepe az okmnyirodban ksztett j forgalminak: ha rosszul van kitltve, akkor nem megy t az aut a mszaki vizsgn. Ennl olcsbbnak tnik a kataliztor-megolds, de mgsem az! Ugyanis ami beptsre alkalmas kataliztor, csak 10000 km-t brna ki, s melyik az, az autszerviz, ahol adnak, mondjuk 15000 km-re garancit arra a kataliztorra, ami csak 10000 km-t br ki? Szerintem egyik sem, mert meglehetsen rontan az zlett, vagyis marad az a megolds, hogy amint az egyik tnkrement vehetjk a msikat, ismt szerelsi dj, stb. Teht ez egy betarthatatlan rendelet, mg az sem tudn betartani aki szeretn. A msik a mdia hatsa. Nem jrnak utna a dolgoknak, csak olyan tnyeket kzlnek amit flig hallottak volna mondjuk a buszon. s pont ez a msik baj, ugyanis ki nem nzi brmely TV csatornn a hreket, ki nem olvas jsgot, hallgat rdit? Szerintem mindenki hasznlja valamelyiket. Ezek miatt a sok ids hzaspr mg anno. a Merkur-tl vsrolt autjt knytelen leadni bontba, vagy autkereskedsbe, hogy aztn 72 hnapig fizethessen 16 ezer prszz forintot (nem nevezek meg autmrkt S-el kezddik, japn), mert nem tudnak „rendesen” utnajrni a dolgoknak sajnos. Engem leginkbb az a cikk „akasztott ki”, melyet az Origo-n olvastam. A cikk lnyege az volt, hogy egy dzel sokkal jobban szennyezi a levegt apr kis koromszemcsivel, mint egy kttem. Persze az embereknek szemmel lthat dolgok kellenek, ezrt gy gondoltk, hogy belektnek a kttemekbe s azoknak a kk fstjbe. Pedig a kttemeknek kisebb a CO (szn-dioxid) rtke, viszont a CH (szn-hidrogn) rtke nagyobb a rendeletben szablyozott 2000 ppm-nl (mrt adat Trabant esetn: 2290). Teht nem egetver magassgban lpte tl a Trabi a megengedett rtket, de mg ezen is lehet javtani belltott gyjts, karburtor, j llapot gyertya, tiszta kipufogrendszer esetn. Mindenesetre kvncsian vrom, hogy mit lpnek a politikusok, mert ha betartjk, rengeteg szavazattl esnek el a kvetkez vlasztsnl, ezen kvl lehetnek mg slyosabb kvetkezmnyei. s vajon mirt van az hogy pl. Erdlyben nincs kitiltva sem a Trabant se a Wartburg s mgis tiszta leveg van? Szerintem az nem csak a hegyeken mlik. Egy msik plda: a Trabantom (cskkentett fojts) mg llok jr motor mellett ott brok llni percekig (st mg tovbb is, de nem lvezhetem egsz nap a Trabi-flinget, mert vr a munka), a mltkor mgmentem egy spanyol dzeles autnak (S*at) s nem brtam fl percig sem, egyszeren fulladni kezdtem. Na j az tny, hogy ms a helyzet egy 594,5 cm3-es s egy 1700 (?) cm3-es motor kztt, de most nem az a lnyeg. Na azt hiszem elgg kifejtettem vlemnyemet, ksznm a figyelmet! |