Little Boy
Little Boy
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Menü
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Ennyiszer jártál már itt
 
Fényújság

Egy kis hirdetés:

http://gportal.hu/autoklub

http://trabi-szeged.lusteenet.hu

http://twk.lusteenet.hu


Köszönöm a Scripteket Hitetlennek,

http://hitetlen .hu



Start | Stop
 
Szavazás
Szereted-e a Trabikat?

Tetszik-e az oldal?
Tetszik-e az oldal?

Igen, nagyon!
Elmegy
Lehetne jobb is
Nem
Egyáltalán nem!
Ennyien jártak már itt:
Indulás: 2005-03-06
 
Hírek/Cikkek
Hírek/Cikkek : Gyújtás beállítás -Elektronikus gyújtás-

Gyújtás beállítás -Elektronikus gyújtás-

Little Boy  2005.09.15. 22:02

Trabant elektronikus gyújtás beállításának útmutatója ;-)

Hogyan állítsuk be az elektronikus gyújtást?

Végre elszántam magamat, hogy megint írjak egy kicsit a szerelésről, nagy bőlére engedett szöveg kíséretében.:) De mivel már csak ilyen vagyok ezért nézd el nekem, kedves olvasó! Szóval. A Trabant 601-eseket 1986-tól tranzisztoros (nem tirisztoros, ahogy sokan rosszul tudják) gyújtással szállítják.

Mi jellemző erre a gyújtórendszerre?

A HALL féle kapcsolókör alkalmazása teszi nagyon ötletessé a berendezés működését. Ez az áramkör egy mágnes DÉLI pólusának hatására zár. Ha jól megnézed, akkor az a kis tárcsa szerűség ami az egész fölött pörög egy mágnesgyűrű 180 foknyi északi és 180 foknyi déli pólussal.:) Ez a szerkezet jelet ad a vezérlőegységnek, ahol lezajlik a szintkiértékelés és ennek segítségével váltakozva vezérli a hengerek végfokozat tranzisztorait, vagyis feszültséggel látja el hol egyik, hol másik gyújtótekercset.

1. Mindenkor biztos szikraképzés, nincs prell, biztos szikra magas fordulatszámokon is

 

2. Teljesen karbantartásmentes (nem kell 5000 km-enként gyújtást állítani, csupán motorgenerálkor;) )

 

3. Nincs mechanikus alkatrésze (pl. megszakító), hacsak a csapágyak nem azok.:)

 

4. Nincs hozzá röpsúlyos előgyújtás-szabályzó. Minden fordulatszám mellett ugyanakkor gyújt. De előnye az, hogy a gyújtás pontos beállításához nem kell röpsúlyfeszítőt használnunk!

Hátránya: ha meghibásodik, akkor nagy gáz van, mert pl. a vezérlő rész nem javítható - házilag - (lecsiszolt chipek, legyantázott kis áramkörök - csak elektronikai műhelyben tudják, de ők is titkolják az adatokat.:( ) és eléggé nehézkes a hibakeresés és ha ki kell cserélni, akkor vagy bontottat rakhatunk bele (kb. 10.000Ft/komplett) vagy pedig utángyártottat (kb. 20.000Ft/készlet). Persze az árak nagyban függnek bontótól-bolttól (van ahol olcsóbb, van ahol drágább). Ja és van még egy dolog amiért sokan nem szeretik, hogy nincs benne röpsúlyos előgyújtás-szabályzó szerkezet, mindenkor ugyanazon a ponton adja a szikrát. De ennyire ne is menjünk bele a témába, mert most csak a gyújtásbeállításról lesz szó.

 A gyújtásbeállítást mikor célszerű elvégezni?

Én akkor szoktam megejteni, ha csörög a motor és nem a kox okozza, ami lerakódott az égéstérben, vagy a hengerek KIPUFOGÓ NYÍLÁSAIBAN, vagy valami gáz van az alapjárattal (ha kihagyogat, és jeladóra visszavezethetően, akkor szárítsuk ki a jeladó egységet, mert akkor csinál ilyesmit, ha vizet kapott). Mivel ez a gyújtórendszer magától - ha mindent jól csináltunk -  nem állítódhat el, ezért az állítás az esetleges motorkopások miatt is szükségessé válhat. Szóval, amikor az a gyanú, hogy koxos az égéstér, akkor ugyebár az ember leszedi a hengerfejeket, lepucolja őket és a dugók tetejét is a FHP-on megpuccálja. (Csak megjegyzem, ha már említettem, hogy a motorkopás, csapágyak lógása, csapszegek elkopása akár pár mm-rel is eltolhatja a gyújtást.) De mit is csináljunk a pucolás után? Jobbra elfordítom teljesen a kormányt, esetleg elől felemelem a kocsit és leveszem a jobb oldali kereket. Elfordítom a jeladóházat rögzítő rugókart (VIGYÁZAT SZORULHAT és emiatt LE IS TÖRHET! Előtte egy kis csavarlazítót neki, ha nem engedelmeskedik). Leszedem a jeladó fedelét. Az előzőleg már leszedett gyertyapipákat a kerékdob felé elhajlítom! Ráadom a gyújtást. Ha ilyenkor áttekerjük kézzel a motort, akkor a pipákban, felváltva kattanást fogunk hallani. Aham! Jövünk rá, hát akkor nem is kell hozzá semmilyen mérőműszer..:) De nézzük már végre a beállítást, eme felismerés után!;) A FHP-tól visszafelé tekerem a ventillátorral a főtengelyt. Először is az egyes hengert figyelem, abban is a dugattyút ami a lényeg a mi szempontunkból. Amikor elérem a jelenlegi beállítással a gyújtási időpontot, akkor az egyes henger PIPÁJÁBAN áthúz a szikra. Ezt amolyan halk csattanás jelzni. A gyújtási időpont elé és mögé mozgatva is kattan a pipában a szikra. Fontos, hogy a Trabi motornak  előgyújtásra van szüksége. Fogom a tolómérőmet és megnézem, hogy vajon a dugattyútető FHP előtt 3,00+-0,3 mm-rel van-e a gyújtás pillanatában. Ha ez nem így van, akkor fogom és a tolómérővel a dugattyút a kívánt helyzetbe hozom. Még egyszer mondom, hogy a felső holtpont előtt kb. 3 mm-re kell állítani a dugattyút. Azt hogy mennyire állítom attól függ, hogy mit akarok elérni. Nagyobb teljesítményt pl. a 3,3mm-es FHP előtti gyújtással érhetünk el. Ekkor azonban csörgősebb lesz a motor. A 2,7mm előtti "alatti" (2,6-0mm) előgyújtás nem jó! A keverék nem tud normálisan elégni és csomó elégetlen keverék juthat ki ezzel a kipufogóba, erőtlenebb lesz a motor, esetleg alapjárata sem lesz, jobban füstöl, a kipufogó is hamarabb eltömődhet ettől főleg városi forgalomban. Ha a motor csörög akkor logikusan visszaveszem kicsit az előgyújtást, inkább több lépcsőben! Tehát, miután beállítottam a dugót a kívánt helyzetbe, akkor oldom az (EBZA-2H) adóegység alaplapját rögzítő 2 db csavart normál csavarhúzóval. Csak óvatosan, jól bele lehet szilárdulva! Inkább a csavar hornyába nyomjuk bele erősebben a csavarhúzót (esetleg kalapáccsal meg is kocogtathatjuk a csavarhúzó végét) és úgy tekerjük ki, mert könnyen el lehet szúrni a csavarok fejében a hornyot! Ezután az alaplap forgatásával keressük meg azt a gyújtási időpontot, amikor a szikra áthúz az egyes hengerhez tartozó pipában! Ha ez megvan, akkor rögzítsük az alaplapot. Tehát a dugattyú helyzetéhez állítottuk a gyújtást a lehető legpontosabban! Ezután nézzük meg a 2-es hengernél is ugyanezt. Ott is legyen az 1-essel megegyező a gyújtási időpont. Ha nem bántottuk még a vezetőlapot (nyomtatott áramkör) az alaplapon, nem állítgattuk, akkor valószínűleg nem is kell a 2-es hengernél állítani a gyújtáson. Ezt onnan is fel lehet ismerni, hogy még ép rajta a festékpötty, amivel a vezetőlapot rögzítő csavart gyárilag stabilizálták. Ha nem így lenne, akkor itt a nyomtatott áramköri lap két lefogó csavarját oldjuk és az ovális nyílásban mozgathatjuk el kissé a vezetőlapot közben a 2-es pipában hallgassuk a kattanást. Természetesen a 2-es hengerben 180 fokkal eltolva gyújt a rendszer az egyeshez képest. Itt a vezetőlapnál csak pár foknyi, esetleg tized foknyi állításra van lehetőségünk.

Mi van akkor, ha neked nem hallatszik semmi sem a pipában? Én eddig 3 kocsin állítottam már gyuszit és mindháromnál bejött a fent leírt dolog és nem volt a pipa zárlatos.:) Mind1. Szóval a legegyszerűbb dolog, ha belepattintasz a pipába egy gyújtógyertyát, aminek menetes végét a testhez érinted. Ebben az esetben is jól fogod hallani a szikra áthúzását! Másik megoldás. Fogj egy multimétert (Voltmérő 12V) és az egyik végét kösd egy krokodílcsipesszel a vezérlőrész (fekete doboz) testvezetékéhez a gyújtótekercsek felett! A másikat az egyes henger esetében pedig az egyes hengerhez tartozó gyújtótekercs 1-es pontjához (fehér vezeték). Csodával határos módon a gyújtás időpontjában 12V-ról 0V-ra esik a feszültség, a 2-es henger gyújtási időpontjában pedig ismét 12V lesz a mért érték. Persze lent a jeladóházban is megoldható. Az áramkör középső kivezetéséhez (7-es) kössük a mérő + pólusát, a másikat pedig a barna vezetékhez kapcsolódóhoz (31-es). A vezetékek rajta is maradhatnak! A beállítás menete megegyezik a fent leírtakkal. Fontos, hogy a jeladót vizsgálólámpával TILOS egybekötni, ellenőrzés, gyújtásbeállítás végett! Tönkreteheti! Csak feszültségmérővel essünk neki. Vizsgálólámpát viszont a vezérlőrész után a tekercsekhez vezető kábeleknél, nyugodtan alkalmazhatunk!

Persze a gyújtás beállítását a hengerfejek levétele nélkül is elvégezhetjük! Ehhez a kicsavart gyertyafuratba dugjunk egy hosszabb csavarhúzót, amely érinti a dugótetőt. Ahogy mozgatjuk a dugattyút a főtengellyel úgy mozog a csavarhúzó is. Mérőeszköz segítségével mérjük le a FHP előtti értéket a csavarhúzón. Ez eléggé hozzávetőleges érték lesz, de gyors beállítási lehetőséget biztosít. A beállítást meg már fent elolvastad.:)

Remélem nem volt túl unalmas olvasmány! Szóval ne félj a gyújtásbeállítástól. Azt csak a szerelők szeretik túlmisztifikálni, holott ha ők meg tudják csinálni, akkor egy Trabi rajongónak és kis kézügyességgel rendelkező embernek miért ne sikerülne?:)

Forrás: Jopi

Little Boy kiegészítése: hát azért egy komplett elektornikus gyújtás már nem kerül 10-20 eFt-ba de nem mostani a cikk, szóval ezért bocs...remélem hasznát tudjátok venni a cikknek! :-)

 
Vekker
 
Dátum és névnap
 
Naptár
2014. Október
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Bölcsességek
 
Egyebek
 
Flash-ek
 
Rádióállomások
 Online rádióadás
 
            
 
Beállítás Kezdőlapnak!
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Videok
 
Képtárak
 

Regisztrálj a szamlazz.hu-n és használj egy kiváló, naprakész számlázó szoftvert akár teljesen ingyen!    *****    ILYEN OLDALT MÉG NEM LÁTTÁL!!! NEM MERED MEGNÉZNI!!! :O ILYEN OLDALT MÉG NEM LÁTTÁL!!! NEM MERED MEGNÉZNI!!! :O HIHETETL    *****    http://littleblackfashion.blog.hu. Minden ami divat!    *****    ARROW OLICITY EGY RAJONGÓI OLDAL FELICITY&OLIVER KAPCSOLATÁRÓL ARROW OLICITY    *****    Térburkolat készítés - Kertépítés - Víz-, gáz- és központifûtés szerelés    *****    Tetõfedés - Kõmûves munkák - Festés - Burkolás - Villanyszerelés - Speciális tisztítás    *****    Dokumentummentés - Helyreállítás - Építés - Bontás - Felújítás - Házépítés - Lakásfelújítás - Generál kivitele    *****    Penészmentesítés - Épületszárítás - Palabontás - Szagtalanítás - Ózonkezelés - Fertõtlenítés - Könyvek tisztítása    *****    Mûszaki eszközök tisztítása - Gépek tisztítása - Koromeltávolítás - Kármentesítés - Tûzkár utáni takarítás - Ért&eac    *****    Tûzkármentesítés - Vízkármentesítés - Azbesztmentesítés - Ipari tisztítás - Bútorok tisztítása - Mûszaki eszközök tisztít&a    *****    {BLOG} - Elõre felnõtté válás útján, ami hót' ziher, hogy tele van buktatókkal - {BLOG}    *****    A tenyeremben a hullócsillagok, mint hunyorító durcás kismadár*-eszmefuttatások egy gimnazista lány klaviatúrájából-KATT    *****    SZÍNHÁZ!!! Békés Pál: A nõi partõrség szeme láttára címû komédiája a Kispesti Vigadóban 2014. október 18-án 19 órakor!    *****    SZÍNHÁZ!!! Békés Pál: A nõi partõrség szeme láttára címû komédiája a Kispesti Vigadóban okt. 18-án 19 órakor!!!    *****    MERCEDES LAMBRE | a VIOLETTALudmila-ja | MERCEDES LAMBRE | a VIOLETTA Ludmila-ja | MERCEDES LAMBRE |    *****    Melyik a kakukktojás? Szombat 15:00-ig írd meg, és nyerj! Ha írásra vagy fotózásra adnád a fejed, nevezz a versenyekre!    *****    ~ Az álmok mindig azért jönnek, hogy elrendezzék a fejünkben azt a sok zûrzavart, amit a napi események okoztak... ~    *****    SZÍNHÁZ!!! Békés Pál: A nõi partõrség szeme láttára címû komédiája okt. 18-án, szombaton 19-kor a Kispesti Vigadóban!    *****    ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,ÁLLATOSPORTÁL,NÉZZ BE    *****    SZÍNHÁZ!!! Békés Pál: A nõi partõség szeme láttára c. komédiája okt. 18-án 19-kor a Kispesti Vigadóban! Infókért katt!!!